vineri, 11 iunie 2010
ANDREI BADEA – TEZĂ DE SORGINTE CONFESIVĂ
De Maria Diana Popescu, Agero
(Preluat de la revista Agero Stuttgart)
Un prudent visător-poet-profesor, al cărui nume nu este cunoscut, dar nici venit de nicăieri, un poet interesant se îndreaptă către noi. Merită să fie consemnată şi recomandată venirea lui Andrei Badea. Mereu contestatele şi confuzatele top-uri literare nu ar include un poet de factura sa, astfel de liste cuprind scriitori cu protuberanţele dezgolite sau cu filiaţii de gaşcă. Andrei Badea, o fiinţă solară, umbrită doar de teama de însingurare, ne invită să ne bucurăm de lucrurile mici, de lucrurile mari ce ne înconjoară. Poeme care se lungesc, nu atît înspre planul pur estetic, cît spre jocul fanteziei şi al pitorescului, freamătă cu emotivitate măsurată de nelinişte, de spaima de neant, de zbuciumul venit din straturile pur muzicale ale unui suflet tînăr care ia temperatura scrisului cu propria febrilitate şi prin semnificaţia însăşi a gestului entuziast şi voluntar. Un fel de a pune piatră peste piatră, piatra tatălui peste piatra-copil a Anastasiei, ridicînd ziduri pentru vremea cînd frigul va pătrunde definitiv în oasele lor. Versul face doar trimitere la moarte, surprinzătoare fiind pătrunderea în temă, fără a deschide cutia cu lacrimi şi groază.
O nevoie acerbă de a reconstrui microcosmosul intim într-o formă naturală şi firească, mesaj coerent, sincer, poate un exerciţiu pentru ceea ce trebuie să urmeze în scrisul lui Andrei Badea. Teza de sorginte confesivă a poetului nu exclude nici realitatea cu multiplele ei aspecte, unele cadre, lunecoase ca un bulgăre de zăpadă într-o palmă fierbinte, dezvoltă pe alocuri un limbaj sentenţios. Poezia reclamă fragilitatea, zvîrcolirea prin cuvînt a unei voci care încearcă să iasă prin pereţi de sticlă cu proprii muguri, cu propriile cadre şi reguli de scriere. Găsim, regăsim gînduri pe care le-am avut cîndva şi noi, pe care am fi vrut să le rostim, găsim poate şi răspunsuri în care metaforele priveghează atent dependenţa de mirosul unui rug aprins. Deşi pliată pe tendinţe configurative care aparţin existenţei, domină structurile labirintice, poezia fiind rezultatul modelării unor trăiri purtătoare de sensuri. Fiinţei poetului, hărăzită unui drum al imaginarului creativ, îi este oferită şansa de a ieşi din tiparul său natural, de a-şi depăşi astfel, prin scris, facticitatea. Dincolo de lirismul instinctiv, poetul se exprimă uneori plastic, alteori cu naturaleţe, dar impunîndu-şi o anume suveranitate ce creează impresia unui film regizat, un filmuleţ care aminteşte de Frank Herbert şi de „starea de refuz a justificărilor”. În fine, eu sînt dintre cei care, potrivit lui Cezar Baltag, îi cred pe poeţi pe cuvînt. (MDP)
ANDREI BADEA DESPRE SINE: M-am născut în Bucureşti, pe 31 decembrie 1978. Am absolvit Facultatea de Litere din cadrul Universităţii Hyperion. Imediat după terminarea facultăţii am predat timp de patru ani la două şcoli generale şi la un liceu. Un timp am gestionat o mică afacere, mai precis un laborator foto. Împreună cu părinţii mei am trudit timp de un an în jurul unei maşini ce făcea poze pentru oameni. Însă a dat faliment în scurt timp. S-a potrivit la fix, căci am intrat direct în spital, din cauza unei hepatite toxice, în urma utilizării substanţelor de developare a pozelor. Apoi am lucrat la o librărie cu un profil mai special, adică ortodox. Acum sunt din nou la catedră, am o soţie şi două fetiţe: una de 3 ani, cealaltă de 5 luni.
ANDREI BADEA - POEME
Înviere
Anastasiei
“ Ştii, scumpa mea, de ce porţi numele Anastasia?
Pentru că înainte cu câteva zile să te naşti
eu eram în Athos,
muntele acela sfânt,
de unde se spune că pornesc stâlpii de susţinere ai lumii…
Acolo călugării se roagă neîncetat,
şi tot muntele miroase
a mir
de parcă
cineva,
din greşeală,
şi-ar fi spart sticluţa pe care o purta în buzunar
şi ar fi curs tot, tot
peste munţi
şi peste copaci
şi peste turlele bisericilor
şi peste bărbile părinţilor bătrâni…
De acolo, draga mea, ţi-am cumpărat cruciuliţa
pe care o porţi la gât.
Mi-a întins-o, cu mâini tremurătoare,
un părinte bătrân,
bolnav,
gângav,
mut,
şi care, pe deasupra
adormea, din când în când,
cu capul pe Scriptură…
în ultima zi,
când am fost să-mi iau rămas bun de la el,
l-am găsit în grădina cu măslini,
şi cum mergeam
aşa
călcând peste iarba uscată,
l-am văzut şezând pe o băncuţă,
În spatele lui,
un tufiş uriaş de floarea-pustiei,
îngălbenise…
puternic…
puternic…
mi-a luat mâinile în mâinile lui,
şi mi-a zâmbit…
Nu, n-am crezut niciodată,
eu ştiam
că oamenii sunt cele mai viclene animale,
că sunt răi,
şi mint,
şi se prefac,
şi iubesc puterea…
Draga mea,
scumpa mea,
învierea mea,
să nu fi supărată pe bătrânul tău tată,
şi dacă vei auzi
lucruri urâte despre el,
pentru că
vei auzi,
asta te asigur,
să nu-l judeci prea aspru,
şi ca să îţi înfrângi durerea din inimă,
gândeşte-te la numele tău
şi de ce ţi l-am pus…
Te las,
se apropie ora,
şi avocatul nu mi-a mai dat nici o şansă
acum că…”
aici s-a întrerupt…
Scrisoarea mi-a dat-o chiar ea,
după care a început să plângă
întâi încet, ca şi cum s-ar fi rugat,
apoi din ce în ce mai tare,
ca o ploaie torenţială de vară
ce spală tot oraşul
de mizerie…
Din nou seară de aprilie
și broaștele cântă...
Un gândăcel incredibil de mic se târăște pe masa pe care stă laptopul
în timp ce eu scriu la acest laptop.
Acum...
și aici...
Ahh, gândăcelul ăsta fără de care nu se poate...
- Ce? mă întrebi...
Aș vrea să nu-ți răspund „ – nimic, omule”
Pentru că în situația asta e groasă treaba...
Dar nu pot să n-o fac
și îți răspund „nimic, omule”
și, daca n-aș avea familie,
aș începe să plâng,
dar sunt ei la mijloc
și dependența e dependență...
Doar știi și tu de la drogați cum e să ai sevraj
mai rău e cu sevrajul din iubire
Acolo nu știi ce și cum...
Ahh, gândăcelul ăsta și drumul lui afurisit...
Asfințește...
Soarele e din ce in ce mai portocaliu
și fetița mea, Anastasia, s-a hotărât să mă omoare
în timp ce se joacă prin curte cu ursulețul ei...
E între mine și el, acest ursuleţ pe care, uneori, îl confund cu gândăcelul, o frânghie groasă pe care nu poți s-o rupi.
Oricât ai vrea...
și nu prea contează dacă e invizibilă sau nu,
pentru bunul mers al lumii asta nu prea contează.
Numai uneori,
da, uneori se mai întâmplă să mai las pescuitul și să mă apuc de scris,
dar asta se întâmplă rar, mult prea rar.
Și, cu toate astea...
Blestem de copil
Anastasiei
De vei ajunge vreodată vedetă, draga mea
Ascultă-mă și pe mine....
Ascultă-l și pe bătrânul aviator
Să nu te mai rogi
Să nu te mai rogi niciodată...
Îmi pare rău dacă n-ai înțeles ce-am vrut să zic cu asta, draga mea,
îmi pare rău
pentru că eu nu-ți voi putea explica niciodată...
Da, știu că ai să te superi pe mine,
și că poate mă vei și înjura
deși înjurătura îți va arde pielea exact în aceeași zi...
și vei sta culcată pe asfalt
blestemându-ți zilele că ți-ai blestemat bătrânul tată.
Dar, scumpa mea, iubita mea,
înțelege-l și pe bătrânul aviator
că nu are cum să-ți explice...
Nuu, nu pentru că nu poate, prostuță mică
ci pentru că îi este interzis...
Da, știe bătrânul aviator că ai fi în stare să te lupți pe viață și pe moarte cu nebunul
ce i-a interzis bătrânului tău tată să-ți explice,
însă nu fi supărată nici pe el, scumpa mea
Nici el n-a vrut...
Numai că așa sunt legile firii:
nu țin cont de iubire
nu țin cont de onoare
nu țin cont de nimic...
Blestemate legi ale firii...
Știi ce frământ eu aici, mămăiță?
Bânziță d-aia de la tanti maria
Nu mă spăl pe mâini, eu n-am gustat
(Broaștele cântă)
Anastasia stă pe un scaunel
și e frumoasă,
e tare frumoasă,
mi se pare că e chiar mai frumoasă decât asfințitul
Pe Anastasia o ține mamaie să facă pipi
-mamaie, vreau să fac pipi pe jos
Fetița mea dragă face pipi
- astea ce sunt, mamaie, cornițe?
Anastasia face pipi pe pământul rece de primavară
În rinichii ei s-a format acest lichid, după ce a fost înghițit pe gurița ei care nu miroase nici măcar dimineața...
Și-a pus pălăria pe cap
și zâmbește spre mine cu ochii ei mari
În ochii ei uriași i s-a cuibărit sufletul
dar nu de frig, ci de bucurie.
- Mamaie, am reparat-o pe fundiță..hii, tataie, am reparat-o pe fundiță...
- Ce, tătăiță, ce-i aia fundiță?
- Fundița, tataie, am reparat-o pe fundiță
- Aaa, undița?
- Da, pe fundiță...
Ultimul zbor
Lui Ramon Sanpedro și celor asemenea
Se înserase de ceva timp,
și oamenii se târau pe străzi,
și eu stăteam la geam,
așteptând
să văd,
pentru ultima oară,
un om,
care ar vrea să-și dea viața,
numai să poată zbura
o secunda...
Dar omul ăsta nu mai venea odată...
Și târziu, în noapte,
în lumina becului,
a început să ningă...
Încet...
Încet...
Din ce în ce mai încet...
Timpul se scurgea din ce în ce mai încet...
Și ningea...
Din ce în ce mai tare...
și cântecul,
și secundele,
înfrățite,
se scurgeau
pe pielea mea,
zgâriindu-mă
o dată...
și încă o dată...
până am ajuns
la un moment dat
să simt cum mă sufoc,
căci ele,
secundele,
ca niște gheare,
Săpaseră în mine șanțuri...
Într-un târziu,
când mai aveam puțin până dincolo
când simțeam viața scurgându-se din mine
am văzut,
în șanțurile săpate de secundele înfrățite cu cântecul,
cum oamenii ce se târâseră mai devreme
acum își luau zborul din șanțurile mele:
erau ca niște pitici cu aripi
ca niște colibri
și m-am bucurat
că măcar în ultima clipă
mă pot bucura de bucuria lor
și am vrut să le fac cu mâna.
Dar ei s-au ridicat în aer
ca niște colibri,
tot mai încet
și tot mai încet,
și eu, atunci, dormeam de mult...
Nu mai ştiam...da...
nu mai voiam să ştiu de nimic...
Și nimeni nu m-a împiedicat...(răsuflu greu acum) în dorința mea...
Să recunoaștem cu toții
Am murit fericit, ce mai încolo şi-ncoace...
Maturizându-mă
Am ieşit din mine
Am ieşit încet, târându-mă
Ascultându-mi inima începând să se stingă, tot mai repede o vedeam cum moare printre munţii de peşti morţi şi de câini morţi mergeam alături de Dumnezeu care mă ademenea să mă culc peste oasele câinilor şi ale peştilor. Nebun, l-am ascultat, fără să vreau mi-am aşezat palma peste albul tare şi ascuţit mirosind a mort, m-am bucurat că există ceva aşa de urât şi eu eram încă neschimbat, i-am simţit puterea în spate a început să urle către mine, se roteau în văzduh două păsări grăbite curgându-le din gură sevă de peşte. Din spate Dumnezeu urla neîncetat spărgându-mi timpanul, râdea când a început să-mi curgă sânge din ureche peste cadavre jos de frică am început să plâng, morţii râdeau, începuseră să râdă, strigând-o pe mama, aerul era tot mai des, mi s-a făcut frică, Dumnezeu tot râdea în spatele meu, m-a luat cu o mână şi m-a trântit peste mormanul de oase albe, suflând greu simţeam cum mi se moaie picioarele, mama nu mai avea nici un farmec, mâinile înţepenite le ţineam strânse lângă mine atârnând mi s-a făcut rău, veneau nori negri şi vineţi şi negri şi roşii mi-a dat sângele pe gură gros şi mirosind a mort intrându-mi în ochi, vedeam umbre, m-a luat ameţeala, am început să tremur şi inima bătându-mi tot mai încet Dumnezeu râzând, ieşeam încet din mine târându-mă şi când s-a lăsat seara l-am rugat să mă facă la fel cum eram. Dimineaţa m-am sculat, în loc de carne aveam oase, Dumnezeu fugise, eram împrăştiat printre celelalte cadavre şi mirosind a mort.
ai fost in liceul traian?
RăspundețiȘtergereda
RăspundețiȘtergerecine esti?
RăspundețiȘtergere