luni, 22 iunie 2020
[casa de-a casa] [ 56 ] [duminica lui Ciprian] [Casa Domnului.08.Panta Rhei]
[Texte preluate de pe pagina de Facebook Educație Muzeală MȚR]
Memorabile, pentru mine, au rămas şi drumeţiile pe care le-am făcut, de-a lungul vremii, la Mănăstirea Sitaru. Prin secolul al-XlX-lea, în acest loc funcționase un spital pentru cei bolnavi psihic (balamuc, popular spus). De aceea, a rămas în memoria colectivă ca Sitaru-Balamuci. O dată la 2 săptămâni, părăseam alert Bucureştiul babilonic, în care colcăiau egoismul orb, aglomerația sufocantă, grijile corozive, lăcomia devorantă, şi porneam spre acel loc istoric nu ca să-mi pierd mințile, ci ca să mi le recuperez din cumplita lor răvăşire.
Drumeția din Bucureşti spre satul Moara Vlăsiei, apoi drumul de la şoseaua cu gropi plombate, prin câmpia populată primăvara de berze, ademenitoarea lizieră a pădurii care, ca o vamă despărțea clocotul lumii de liniştea codrului, prielnică înstrăinării de ea, porțile ample ale mănăstirii, de pe care te întâmpina părinteşte Sf. Nicolae, protectorul drumeților - toate erau mărci materiale ale unei călătorii care, odată începută pe orizontala spațială, se continua pe verticală, în adâncul tainic al inimii.
Dragi îmi erau şi viețuitorii lăcaşului patinat de vremi: starețul Siluan (ferecat în sine cu 7 peceți, licențiat în 3 discipline, una fiind filosofia), bonomul Ghelasie, Varahil - monahul cu ochi de jeratec şi barbă sură, revărsată pe piept - chip de tâlhar pocăit…
Vizita odihnitoare se desăvârşea prin clipele petrecute la mormintele bătrânilor stareți Gherasim şi Damian. Un prilej pentru a-ți aminti că toate sunt pieritoare, supuse curgerii inexorabile a vremii. Există, în ciuda aparențelor dezolante, căi de ieşire din teroarea timpului. Una stă ascunsă în această vorbă de duh, care circulă şi astăzi printre monahi: cine moare înainte să moară, nu mai moare când moare. (Ciprian Voicilă)
Etichete:
ciprian voicila,
damian,
gherasim,
manastirea sitaru,
sitaru balamuci
[ casa de-a casa ] [ 42 ] [ duminica lui Ciprian ] [Casa Domnului.06.Radu Vodă]

Etichete:
ciprian voicila,
manastirea radu voda,
radu voda,
sfantul nectarie
[ casa de-a casa ] [ 35 ] [ duminica lui Ciprian ] [Casa Domnului.05.lăcașul împăcării ]

Etichete:
ciprian voicila,
iustin marchis,
manastirea stavropoleos,
stavropoleos
marți, 26 mai 2020
[ 𝐜𝐚𝐬𝐚 𝐝𝐞-𝐚 𝐜𝐚𝐬𝐚 ] [ 𝟎𝟕 ] [ 𝐝𝐮𝐦𝐢𝐧𝐢𝐜𝐚 𝐥𝐮𝐢 𝐂𝐢𝐩𝐫𝐢𝐚𝐧 ] [ 𝐂𝐚𝐬𝐚 𝐃𝐨𝐦𝐧𝐮𝐥𝐮𝐢.𝟎𝟏.𝐬𝐮𝐟𝐥𝐞𝐭𝐮𝐥 𝐨𝐦𝐮𝐥𝐮𝐢, 𝐜𝐚𝐬𝐚 𝐃𝐨𝐦𝐧𝐮𝐥𝐮𝐢 ]
(Text preluat de pe pagina de Facebook Educație Muzeală MȚR)
Casa în care avea să mă introducă străbunica mea era peste tot și nicăieri, în același timp. Aveam să o pierd și să o regăsesc cu o bucurie și un dor neostoit, de-a lungul anilor.
În povestirea mea, la început a fost „mamaia Lenuța”. Femeie simplă, fără știință de carte, avea un soi de înțelepciune practică, intuitivă, pe care mai târziu nu am mai regăsit-o în viață, ci doar printre paginile terfeloagelor roase de timp și carii. Robotea din zori până în noapte, cu o energie mirabilă – scotea apa din fântână, se îngrijea de hrana gujeliilor din bătătură, oficia ritualul domestic în jurul feluritelor oale cu mâncăruri aburinde. Dar, mai cu seamă, veghea ca un înger neadormit, cu aripile spuzite de mii de ochi, ațintiți asupra mea: să nu cad în fântână; să nu mă muște fariseica Bijuca – mica potaie, cea blândă și moale la înfățișare, dar cu colții oțeliți pe dinăuntru; să nu cad, neatent, pe plita încinsă a bucătărioarei de vară. Când ostenea de la atâtea treburi, mamaia Lenuța zicea: „Nu mai poci! Mă duc să mă hodinesc oleacă!”
Ei, această femeie întru totul comună, înglodată până peste cap în grijile zilelor, avea o singură bucurie: să iasă gătită pe poarta casei și să pornească agale, alături de prietenele ei (Anica, Floarea, Leana lui Mutu) pe drumul care se sfârșea drept în poarta somptuoasă a bisericii. Duminică de Duminică. Se pregătea pentru această bucurie îndelung anticipată încă de miercurea. Își alegea meticulos broboada, bluza, fusta cu care avea să se înfățișeze în biserica istorică din vatra satului – ctitorie a voievodului Neagoe Basarab – dinaintea preotului Mălai, căruia îi înmâna lumânarea și pomelnicul, pe care stăteam cuminți, înșirați toți din neamul ei, fiecare după numele și firea lui. Toți eram acolo în fața altarului, „cu viii și cu morții laolaltă”, vorba poetului. Despre casa Domnului din inima satului Brebu – care se găsește la o aruncătură de băț de orășelul Câmpina – o să vă povestesc în următorul episod narativ. Inima nu mă lasă, totuși, să pun punct aici. Îmi dă ghes să mai scriu ceva.
Este Vinerea Mare. Mulți creștini ajunează, astăzi fiind timpul în care „a fost spânzurat pe lemn, Cel ce a spânzurat pământul pe ape”. Vinere Seacă - post negru. Apropo de post: străbunica mea învățase de la mama ei că de la masă nu trebuie să te ridici ghiftuit, cu burdihanul stând să se reverse, ci înainte să-ți fi domolit foamea. Nu mică mi-a fost mirarea când am regăsit acest sfat prețios în scrierile asceților care s-au exersat îndelung, luptând împotriva poftelor și dorințelor aprige, alegând ca arenă pustiul Egiptului, Siriei, Palestinei. Postul i-a folosit și altfel: străbunica mea a trăit 89 de ani! (Ciprian Voicilă)
[17.04.2020]
Casa în care avea să mă introducă străbunica mea era peste tot și nicăieri, în același timp. Aveam să o pierd și să o regăsesc cu o bucurie și un dor neostoit, de-a lungul anilor.
În povestirea mea, la început a fost „mamaia Lenuța”. Femeie simplă, fără știință de carte, avea un soi de înțelepciune practică, intuitivă, pe care mai târziu nu am mai regăsit-o în viață, ci doar printre paginile terfeloagelor roase de timp și carii. Robotea din zori până în noapte, cu o energie mirabilă – scotea apa din fântână, se îngrijea de hrana gujeliilor din bătătură, oficia ritualul domestic în jurul feluritelor oale cu mâncăruri aburinde. Dar, mai cu seamă, veghea ca un înger neadormit, cu aripile spuzite de mii de ochi, ațintiți asupra mea: să nu cad în fântână; să nu mă muște fariseica Bijuca – mica potaie, cea blândă și moale la înfățișare, dar cu colții oțeliți pe dinăuntru; să nu cad, neatent, pe plita încinsă a bucătărioarei de vară. Când ostenea de la atâtea treburi, mamaia Lenuța zicea: „Nu mai poci! Mă duc să mă hodinesc oleacă!”
Ei, această femeie întru totul comună, înglodată până peste cap în grijile zilelor, avea o singură bucurie: să iasă gătită pe poarta casei și să pornească agale, alături de prietenele ei (Anica, Floarea, Leana lui Mutu) pe drumul care se sfârșea drept în poarta somptuoasă a bisericii. Duminică de Duminică. Se pregătea pentru această bucurie îndelung anticipată încă de miercurea. Își alegea meticulos broboada, bluza, fusta cu care avea să se înfățișeze în biserica istorică din vatra satului – ctitorie a voievodului Neagoe Basarab – dinaintea preotului Mălai, căruia îi înmâna lumânarea și pomelnicul, pe care stăteam cuminți, înșirați toți din neamul ei, fiecare după numele și firea lui. Toți eram acolo în fața altarului, „cu viii și cu morții laolaltă”, vorba poetului. Despre casa Domnului din inima satului Brebu – care se găsește la o aruncătură de băț de orășelul Câmpina – o să vă povestesc în următorul episod narativ. Inima nu mă lasă, totuși, să pun punct aici. Îmi dă ghes să mai scriu ceva.
Este Vinerea Mare. Mulți creștini ajunează, astăzi fiind timpul în care „a fost spânzurat pe lemn, Cel ce a spânzurat pământul pe ape”. Vinere Seacă - post negru. Apropo de post: străbunica mea învățase de la mama ei că de la masă nu trebuie să te ridici ghiftuit, cu burdihanul stând să se reverse, ci înainte să-ți fi domolit foamea. Nu mică mi-a fost mirarea când am regăsit acest sfat prețios în scrierile asceților care s-au exersat îndelung, luptând împotriva poftelor și dorințelor aprige, alegând ca arenă pustiul Egiptului, Siriei, Palestinei. Postul i-a folosit și altfel: străbunica mea a trăit 89 de ani! (Ciprian Voicilă)
[17.04.2020]
Etichete:
biserica,
ciprian voicila,
ciprian voicilă,
copilaria
marți, 19 mai 2020
[ 𝐜𝐚𝐬𝐚 𝐝𝐞-𝐚 𝐜𝐚𝐬𝐚 ] [ 𝟎𝟕 ] [ 𝐝𝐮𝐦𝐢𝐧𝐢𝐜𝐚 𝐥𝐮𝐢 𝐂𝐢𝐩𝐫𝐢𝐚𝐧 ] [ 𝐂𝐚𝐬𝐚 𝐃𝐨𝐦𝐧𝐮𝐥𝐮𝐢.𝟎𝟏.𝐬𝐮𝐟𝐥𝐞𝐭𝐮𝐥 𝐨𝐦𝐮𝐥𝐮𝐢, 𝐜𝐚𝐬𝐚 𝐃𝐨𝐦𝐧𝐮𝐥𝐮𝐢 ]
[Text publicat pe pagina Educație Muzeală MȚR ]
Casa în care avea să mă introducă străbunica mea era peste tot și nicăieri, în același timp. Aveam să o pierd și să o regăsesc cu o bucurie și un dor neostoit, de-a lungul anilor.
În povestirea mea, la început a fost „mamaia Lenuța”. Femeie simplă, fără știință de carte, avea un soi de înțelepciune practică, intuitivă, pe care mai târziu nu am mai regăsit-o în viață, ci doar printre paginile terfeloagelor roase de timp și carii. Robotea din zori până în noapte, cu o energie mirabilă – scotea apa din fântână, se îngrijea de hrana gujeliilor din bătătură, oficia ritualul domestic în jurul feluritelor oale cu mâncăruri aburinde. Dar, mai cu seamă, veghea ca un înger neadormit, cu aripile spuzite de mii de ochi, ațintiți asupra mea: să nu cad în fântână; să nu mă muște fariseica Bijuca – mica potaie, cea blândă și moale la înfățișare, dar cu colții oțeliți pe dinăuntru; să nu cad, neatent, pe plita încinsă a bucătărioarei de vară. Când ostenea de la atâtea treburi, mamaia Lenuța zicea: „Nu mai poci! Mă duc să mă hodinesc oleacă!”
Ei, această femeie întru totul comună, înglodată până peste cap în grijile zilelor, avea o singură bucurie: să iasă gătită pe poarta casei și să pornească agale, alături de prietenele ei (Anica, Floarea, Leana lui Mutu) pe drumul care se sfârșea drept în poarta somptuoasă a bisericii. Duminică de Duminică. Se pregătea pentru această bucurie îndelung anticipată încă de miercurea. Își alegea meticulos broboada, bluza, fusta cu care avea să se înfățișeze în biserica istorică din vatra satului – ctitorie a voievodului Neagoe Basarab – dinaintea preotului Mălai, căruia îi înmâna lumânarea și pomelnicul, pe care stăteam cuminți, înșirați toți din neamul ei, fiecare după numele și firea lui. Toți eram acolo în fața altarului, „cu viii și cu morții laolaltă”, vorba poetului. Despre casa Domnului din inima satului Brebu – care se găsește la o aruncătură de băț de orășelul Câmpina – o să vă povestesc în următorul episod narativ. Inima nu mă lasă, totuși, să pun punct aici. Îmi dă ghes să mai scriu ceva.
Este Vinerea Mare. Mulți creștini ajunează, astăzi fiind timpul în care „a fost spânzurat pe lemn, Cel ce a spânzurat pământul pe ape”. Vinere Seacă - post negru. Apropo de post: străbunica mea învățase de la mama ei că de la masă nu trebuie să te ridici ghiftuit, cu burdihanul stând să se reverse, ci înainte să-ți fi domolit foamea. Nu mică mi-a fost mirarea când am regăsit acest sfat prețios în scrierile asceților care s-au exersat îndelung, luptând împotriva poftelor și dorințelor aprige, alegând ca arenă pustiul Egiptului, Siriei, Palestinei. Postul i-a folosit și altfel: străbunica mea a trăit 89 de ani! Ciprian Voicilă
[17.04.2020]
Etichete:
biserica,
ciprian voicila,
muzeul taranului roman
marți, 21 aprilie 2020
Masa de Paști – expresie a comuniunii plenare
Masa pascală
este o prelungire a comuniunii credincioșilor strânși, în noaptea învierii
Domnului, în jurul sfântului potir. În trecutul nu foarte îndepărtat, țăranul
român, înveșmântat în straie noi, punea în desagă pasca, ouăle înroșite în Joia
Mare și pornea însoțit de întreaga familie, cu mic, cu mare, pe drumul spre
biserică. În sfântul lăcaș trăia, împreună cu prietenii, vecinii și cunoscuții
bucuria neasemuită a învierii lui Hristos, apoi se întorcea luminos acasă. Sfințite de preot, bucatele din
desagă se preschimbaseră, cu adevărat, în bucate alese.
Bucuriile
simple
Când spunem
„masă”, ne închipuim spontan o masă întru totul asemănătoare aceleia din bucătăria sau sufrageria
noastră. În realitate, în vechime, țăranii mâncau strânși în jurul unor mese
mici, modeste, smerite. Citadinul, pentru care fericirea a devenit sinonimă cu
prosperitatea și confortul, are tendința să privească plin de superioritate
această fotografie de familie. Oamenii din trecut, însă, știau să se bucure de
lucrurile simple, se mulțumeau cu puțin și simțeau nevoia să împartă acel puțin
cu ceilalți. Puținul meu devenea puținul nostru. Chiar dimensiunile și forma
mesei la care mâncau străbunii noștri dovedește valoarea pe care o acordau
comuniunii: masa fiind mică, gradul de apropiere dintre oamenii așezați în
jurul ei era mult mai mare, în comparație cu cel pe care ni-l oferă mesele noastre.
Mă întorc la
masa de Paști. Mai întâi toți membrii familiei mâncau „paștile”, pâinea
sfințită, zicând: „Pe sănătate, că am ajuns”. Apoi capul familiei ciocnea un ou
roșu cu soția sa. Puțin mai târziu, părinții ciocneau cu feciorii și fiicele.
În multe regiuni locuite de români, tatăl împărțea familiei o fărâmă de ou.
Toți îl mâncau cu credința că, în acest fel, ei vor rămâne uniți prin fire
trainice, nevăzute, de-a pururi, în timp și dincolo de el, în veșnicie.
La masa
pascală, primele alimente consumate erau cele sfințite la biserică. În funcție
de cât de înstăriți erau țăranii, pe masă puteau fi văzute slănina, carnea de
miel, porc, vițel sau, în cel mai rău caz, de găină. Pasca, hreanul, usturoiul erau
și ele acolo. După un post destul de lung, mulți preferau să guste câte puțin
din mâncărurile grase și să-și potolească foamea cu o supă ușoară.
Cum s-au
ivit din pască florile și grânele?
Am pomenit
de pască, alt aliment ritual pascal. În vechime, țăranii numeau pasca
„anafură”. Ea era, cum am spus, sfințită la biserică, chiar în prima zi de
Paști. O legendă autohtonă spune că în sâmbăta care a precedat Sfintele Paști,
Dumnezeu a frământat pasca, a mărunțit-o și a răspândit-o în cele patru puncte
cardinale. Din ea au răsărit pe pământ florile, grânele și semințele. Poate de
aceea, mulți români în sâmbăta Paștilor seamănă flori, cu credința că acestea
vor străluci prin frumusețea lor.
Mielul este
alimentul pascal prin excelență. La nivel simbolic, mielul care se aduce pe
sine jertfă spre ispășirea păcatului adamic este chiar Iisus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu, potrivit cuvântului Sfântului Ioan Botezătorul: Hristos este „Mielul
lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii”. (Ioan 1,29)
Prin multe
colțuri ale României, masa de Paști stătea întinsă în toate cele trei zile ale
praznicului, casnicii invitându-i pe toți cei ce le treceau pragul să se bucure
de ele. Și în acest obicei putem citi însemnătatea pe care românul de odinioară
o acorda ospitalității.
Învierea
Domnului fiind sărbătoarea sărbătorilor pentru tot sufletul creștin, de ea se
bucura întregul neam românesc – atât cei vii, de aici, cât și cei plecați
dincolo, în împărăția nestricăcioasă a lui Dumnezeu. În timpul sărbătoresc,
pascal, multe gesturi și gânduri le sunt dedicate acestora. Cei vii ciocneau
ouă în numele celor adormiți, având credința că cei de dincolo vor afla că pe
pământ a sosit iar clipa bucuriei prilejuite de învierea Domnului. De aceea,
din negura vremurilor până în prezent, în prima zi de Paști, de obicei, femeile
merg la cimitir și împart peste mormânt ouă, iar vecinilor le dau colaci, carne
de miel și o ulcică de apă, spre pomenirea celor adormiți întru Domnul.
Anul acesta
pandemia de coronavirus a întunecat bucuria învierii Domnului. Nu am putut
participa, trup și suflet, la liturghia săvârșită în noaptea sfântă. Nu am
putut să ne revedem cu cei dragi. Nu am putut pătrunde în cimitir, să aprindem
o lumânare și să împărțim bucate pentru odihna sufletelor celor dragi, trecuți
la Domnul. Un singur lucru ne-a rămas: amintirea. Cu gândul la ființele dragi
nouă, am aprins în casele noastre o lumânare, ne-am rugat îngenuncheați
înaintea icoanelor pentru iertarea și odihna lor, am gustat din bucatele
pregătite... Și nu ne-a cuprins mirarea când gustul dulce al mâncărurilor s-a
împletit cu gustul amar al singurătății pustiitoare.
Ciprian
Voicilă
Sociolog
la Muzeul Țăranului Român
Etichete:
ciprian voicila,
masa de pasti,
mielul,
miriam voicila,
oul de pasti,
pasca,
pastele,
sfintele pasti
Abonați-vă la:
Postări (Atom)