duminică, 24 noiembrie 2013

Ciprian Voicila: Astazi a trecut la Domnul maica Paisia, sprijinul celor oropsiti

Un parinte mi-a trimis astazi un sms prin care ma anunta ca maica Paisia a trecut la Domnul in jurul orei 11. Avea 104 ani. Locuia intr-o casuta cu totul ascunsa, undeva in zona Rahovei. Cand mi-am propus sa merg prima data la ea m-am inarmat pana in dinti impotriva sinceritatii: nu voiam sa imi dezvaluie uratul din mine. M-am rugat tot drumul pana la ea si mai cu seama in timpul petrecut in chiliuta ei. De ani de zile era imobilizata la pat. Cineva mi-a spus ca avea coloana vertebrala rupta. Doctorii ii pusesera o tija. Pe drumul spre casuta ei, taximetristul a lovit superficial pe trecerea de pietoni, un trecator. Incidentul mi-a sporit tensiunea intalnirii. Asteptarile mele anxioase au fost spulberate de realismul intalnirii cu ea. Eu ma asteptam la o discutie mistica, duhovniceasca, iar maica imi punea intrebari concrete: cati ani am? Unde lucrez? De cat timp sunt casatorit? Ce salariu am? Salariul este suficient ca sa-mi intretin familia? A urmat o serie de sfaturi practice, bine infipte in realitate. Mi-a vorbit despre cat de importanta este rugaciunea sotilor, unul pentru altul, precum si rugaciunea parintilor pentru copii. Mi-a placut duhul pacii care iti invaluia inima odata ce intrai in camaruta ei. Pe pereti strajuiau icoane si fotografii ale duhovnicilor vestiti ai Romaniei. Printre ele se remarca o fotografie inramata in care schimonahia Paisia statea la sfat de taina langa parintele Irineu Curtescu, actualul staret de la Manastirea Ponor. Cand ingenuncheai langa patul maicii simteai buna mireasma care o invaluia protector. La orice ora te-ai fi dus, in fata casutei asteptau totdeauna oameni necajiti. Te intalneai la maica Paisia cu persoane pe care nu le mai vazusei de ani buni. Monahi din Romania si Grecia, stareti, mireni al carui chip il retinusei in treacat dintr-o biserica sau de la un hram. VIP-uri ale lumii ortodoxe ii trecusera pragul in cautarea unui raspuns ce se lasase multa vreme asteptat. Maica putea fi blanda, dar si dura. Te mangaia exact cand te-ai fi asteptat mai putin si te trezea printr-un dus rece cand lumea iti era mai draga, iar viata mai caldicica. Am cunoscut oameni care se multumeau doar sa intre, sa o vada si sa-i sarute mana inmiresmata. Intr-o zi, asteptand in curte sa intre la maica pelerinii ajunsi cu mult inaintea mea, citeam o cartulie despre un nebun pentru Hristos, care a fost prieten cu parintele Paisie Aghioritul. Si acolo scria ca daca vrei sa testezi un om imbunatatit poti sa ii pui mental o intrebare, iar el o sa-ti raspunda negresit. M-am gandit sa verific. I-am expus in minte maicii Paisia problema care ma framanta. Stateam afara, privind la florile diverse din fata casutei. Toti ceilalti erau in chilia maicii si vorbeau cu ea. Am asteptat ce am asteptat și n-am intrat bine la ea ca primul cuvant pe care ni l-a spus - mai eram cu 2 prieteni- era chiar raspunsul la problema mea. Situatia a avut si o nota comica: unul dintre cei 2 prieteni ai mei s-a dus primul sa ia binecuvantare de la maica, iar ea vorbea cu el desi propriu-zis imi raspundea mie la intrebare. Prietenul meu nu a inteles riguros nimic. M-am simtit obligat sa intervin: raspunsul maicii e pentru mine! Am cunoscut un parinte imbunatatit care locuieste retras pe un munte. Acesta a plecat val-vartej intr-o dimineata, pe la ora 4, pentru ca l-a chemat in rugaciune maica Paisia sa vina sa o impartaseasca. Cand a trecut la Domnul parintele Justin Parvu, maica s-a intors pe o parte si le-a spus femeilor care o ingrijeau: sa nu va speriati, plec la inmormantarea parintelui Justin! Apoi a fost putin absenta, intrand in coma. Si-a revenit dupa o jumatate de ora. Nu am multe informatii obiective despre maica Paisia. Stiu ca a fost o ucenica apropiata a parintelui Nicodim Mandita si ca l-a ascuns in casa ei, cand parintele era urmarit de securitate. Maica s-a nascut in Curt Bunar, in Cadrilater. Povestea adesea cum a fost batuta de bulgari, cand acestia au ocupat Cadrilatrul. A fost ucenica a parintelui Irineu Curtescu, spovedindu-se la el. La ea isi ascundea cartile publicate sub forma de samizdat parintele Nicodim Mandita. Maica iubea slujbele bisericii. Daca ziua era ingrijita de cateva femei, noaptea dorea sa ramana singura. Noaptea isi facea pravila de rugaciune si - dupa unele marturii - se lupta cu demonii. Cineva mi-a spus ca maine va fi dusa la Manastirea Pasarea. Astept marturii despre ea, daca ati cunoscut-o. 24. nov. 2013 (Ciprian Voicila)

2 comentarii:

  1. astazi 26 la ora 11,00 la manastirea Pasarea va fi inmormantata Dumnezeu sa o ierte!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Doamne ajuta!
    Dumnezeu a ingaduit sa o cunosc si ii multumesc! Desi am pasit cu mare teama in chilia Maicii, dansa m-a primit cu mare dragoste.I-am spus durerea pe care o aveam si cu drag mi-a dat raspunsul.Apoi mi-a spus ca se va ruga pentru mine si sa nu ma indoiesc ca Dumnezeu ma iubeste foarte mult.Acelasi lucru mi-l spusese cuceva ani in urma si Bunul Parinte Iustin Parvu.Apoi, dupa cateva clipe de tacere, moment in care maicuta draga se ruga mi-a spus ceva ce mintea mea intunecata nu a inteles insa acele cuvinte m-au miscat.,,Semeni cu fata" iar eu am replicat-care fata, maica? Bunica mea nu a avut copii(stia ca o aseman fizic cu bunica mea, maica imprumuta pentru ,linistea noastra, chipul persoanelor dragi nou, fapt confrmat si de dna Olaru, femeia cu suflet mare care o ingrejea pe maicuta) sau va referiti la fiica dvs?Maca a raspuns:"Nu, cu fata Domului, pe care nu o vezi mereu in icoane".Nu odata s-a intampat sa asist la momente innaltatoare in care Maicuta ne spunea sa ne asezam in genunchi deoarece Mantuitorul sau Maicuta Domnului sunt acolo.Plangea si ne spunea ca ii cunoaste pe toti cei care ii trec pragul ar ca unii vin cu viclesuguri desi dansa le stie viata insa Maica Domnului o acopera.
    Nu o data am fost de fata cand maica dadea in vileag pacatele celor de fata,ii certa apoi ii sfatuia si intra in rugaciune.Au fost un moment cand Maica mi-a cuprins mana, mi-a zis sa nu plec si mi-a dat raspunsul la o intrebare pe care o inaltasem in rugaciune catre Maica Domnului, chiar in dimineata acelei zile.Am ramas socata...Maicuta Paisia este langa Maica Domnului, alaturi de Tatal Ceresc,carora le-a slujit cu vrednicie.Tot timpul ne sfatuia sa ne rugam in Duh si Adevar.Niciodata nu i-a lipsit bunul somt, multumea pentru orice, nu plecai fara sa fi servit cu mancare, daca se intampla ca maica sa serveasca masa cand ii treceam pragul, dorea ca fiecare om sa plece multumit.
    Povestea durerile fizice la care a fost supusa si imi spunea ceva ce acum ma face sa vasr lacrimi...mi se destainuia cu blandete si-mi zicea,, maica, ii spun ca stiu ca tu ma intelegi"Am asiata la luptele pe care le ducea cu diavolul sau cand Maica era plecat in Duh.Cand durerile oamenilor erau apasatoare, Maica ne ruga sa o iertam dar ca doreste sa se odihneasca insa, i cel moment intra in rugaciune.Marturii sunt multe.Camelia

    RăspundețiȘtergere