sâmbătă, 14 martie 2015
I.M. Andreev - O convertire adevărată la Ortodoxie în intelectualitatea rusă
(Din volumul Russia’s Catacomb Saints, de Ivan Andreev, apărut la Saint Herman of Alaska Press, Platina, 1982)
La începutul secolului al XX‑lea, clasa intelectuală rusă – intelectualitatea ‑ se depărtase de rădăcinile creştin‑ortodoxe ale vieţii ruse. Începuturile promiţătoare de la jumătatea secolului al XIX‑lea ale unei filosofii autentic ortodoxe, capabile să întâmpine provocarea ideilor occidentale (Kireievski, Homiakov), aveau puţini aderenţi. Cu câteva excepţii (cum este Constantin Leontiev), intelectualitatea rusă din a doua jumătate a secolului al XIX‑lea s‑a îndepărtat mult de Biserica Ortodoxă, apropiindu‑se ca niciodată de ideile revoluţionare occidentale şi sfârşind în materialism şi marxism.
Reacţia naturală împotriva materialismului la sfârşitul secolului al XIX‑lea nu a luat o formă ortodoxă. Filosofia religioasă puternică a lui Vladimir Soloviov i‑a influenţat pe mulţi să revină la un fel de religie, dar la o religie „liberă”, nu la ortodoxia tradiţiei bizantine sau ruseşti. Ca rezultat, „renaşterea” religioasă rusă de la începutul secolului al XX‑lea era străină de ortodoxie; era un curent de „liberă cugetare” religioasă care pregătea terenul pentru „renovaţionism” în Rusia şi pentru „liberalism” religios şi erezie evidentă în Diaspora.
În multe minţi rămâne impresia că intelectualitatea rusă, chiar şi atunci când este religioasă, este în esenţă liber cugetătoare, modernistă, renovaţionistă, chiar şi atunci când membrii ei se regăsesc în rândurile clerului ortodox, în timp ce aceia care li se opun reprezintă doar „cercurile bisericeşti strâmte” care nu au „creativitate”, ci păstrează pur şi simplu tradiţia bisericească a trecutului, fără niciun răspuns la „problemele timpului”.
O astfel de viziune supra‑simplificată nu arată integritatea adevăraţilor purtători ai tradiţiei, care transmit filosofia patristică ortodoxă a vieţii fără marea criză,„conversiunile” şi fanfara intelectualităţii, şi îndeplinesc într‑adevăr o sarcină dificilă şi creativă în trăirea şi transmiterea tradiţiei, în ciuda tuturor atacurilor lumii moderne; nici nu acordă suficientă atenţie acelor membri ai intelectualităţii a căror convertire de la materialism şi de la ideile occidentale este completă şi nu parţială şi care, prin urmare, se alătură păstrătorilor tradiţiei şi încetează de a fi o parte a intelectualităţii rebele.
Aceşti din urmă „convertiţi” sunt în mod invariabil şi îndeosebi renegaţi de către intelectualitatea liberală, iar opiniile lor sunt văzute ca nemeritând respect. Dar experienţa lor de creştere filosofică şi duhovnicească este de mare valoare, atât pentru tinerii ruşi cât şi pentru convertiţii occidentali, a căror experienţă în vremurile noastre (atât de ostile tradiţiei) este mult mai apropiată de a lor decât de a celor care nu s‑au revoltat niciodată. Un astfel de convertit, un exemplu care produce entuziasm în vremurile noastre, a fost I.M. Andreev, a cărui convertire şi creştere duhovnicească poate fi urmărită în cea mai mare parte în fragmentele din propriile sale scrieri.
Ivan Mihailovici Andreevski (Andreev fiind pseudonimul său literar) s‑a născut la 14 martie 1894, din părinţi înstăriţi, în Petersburg şi a urmat şcoala secundară în acest oraş. A avut cel puţin o soră (poetesa Maria Şakapskaia) şi un frate. Bineînţeles că a fost crescut în credinţa ortodoxă (chiar s‑a întâlnit de două ori cu Sfântul Ioan de Kronstadt), dar spre sfârşitul adolescenţei a intrat într‑o perioadă de „revoltă”. Concepţia sa despre viaţă la sfârşitul şcolii secundare poate fi văzută în următoarea relatare a cuiva care îl cunoştea atunci, Nicolae Sergheev (scrisoare personală din 7 februarie 1977):
„Ivan Mihailovici a venit în clasa a VI‑a la Gimnaziul Viedenski, în 1911‑1912; unde fusese înainte de aceasta, nu ştiu. El stătea la o distanţă de două scaune de mine; era un băiat serios, nu glumea niciodată, era un elev destul de bun... Eu cântam în corul bisericii, dar nu l‑am văzut niciodată pe I. M. în biserică. În clasa a-VII‑a, cred că în noiembrie 1912, am fost cu toţii uimiţi când am aflat din ziar că se descoperise un grup revoluţionar (în şcoala noastră şi în Gimnaziul Wideman) – I. M. şi un elev dintr‑o clasă mai mare, în a cărui cameră fuseseră găsite o maşină de litografiere şi proclamaţii (cel din urmă s‑a sinucis). Nu l‑am mai văzut pe I. M. la gimnaziu după aceea. Nu pot să scriu decât ceea ce se spunea: a fost un proces; membrii grupului au fost luaţi sub protecţia milionarului Shacht şi au fost trimişi la studii în Elveţia.”
Prin urmare, începutul căii intelectuale şi spirituale a lui Andreev este clar: nu frecventa biserica, era un tânăr cu vederi revoluţionare, aşa cum se obişnuia în Rusia la începutul secolului al XX‑lea.
Se pare că a terminat şcoala secundară în Elveţia, şi auzim despre el după aceea la Paris. „În 1914 eram tânăr student la secţia de filosofie de la Sorbona şi aveam dreptul de a asista la cursuri la College-de-France. Apoi i‑am ascultat pe Lalande şi Bergson.” El a asistat şi la cursurile lui Émile Durkheim, Lévy Bruhl şi la ale altor filosofi şi oameni de ştiinţă renumiţi şi şi‑a terminat studiile la secţia de filosofie de la Sorbona. Cel mai mult era sub influenţa lui Bergson: „Bergson conferenţia cu inspiraţie, improviza, gândea cu voce tare, crea la catedră, şi conducea minţile tinerei generaţii, în special ale ruşilor. Eu eram printre cei din urmă” („The Path of Prof. S.A. Askoldov”, în Orthodox Way, 1955, Jordanville, p.55; toate sursele traduse din rusă).
Aici, din nou, nu este dificil de înţeles cursul creşterii intelectuale a lui Andreev. Tânărul „revoluţionar”, lărgindu‑şi orizontul datorită expunerii la unele dintre principalele minţi ştiinţifice şi filosofice din Europa, a făcut acelaşi salt de la „marxism la idealism” care a fost făcut atunci de Bulgakov, Berdiaev şi de alţi membri celebri ai intelectualităţii ruse. Filosofia lui Bergson a fost o reacţie împotriva materialismului şi ateismului secolului al XIX‑lea, care se străduia să obţină o realitate superioară prin intermediul „intuiţiei”, făcând uz de filosofia ştiinţifică la modă atunci pentru a crea o nouă filosofie de „evoluţie creatoare”, în care lumea este văzută ca o realitate care se schimbă constant, care este constant creată şi care se luptă constant pentru ceva dincolo de ea însăşi. „Dumnezeu” Însuşi, conform lui Bergson, este în continuă mişcare şi schimbare, iar „lumile” pe care le creează sunt într‑un continuu proces de „evoluţie”, fiinţele inferioare fiind transformate în fiinţe superioare, virtual fără nicio limită de creştere a acestui proces ireversibil: „Există un centru din care lumile sunt lansate ca nişte rachete din dispozitivul lor de lansare... Dumnezeu, astfel definit, nu are nimic dinpre‑existent; el este neîncetată viaţă, acţiune, libertate... Toate fiinţele sunt împreună şi toate cedează în faţa aceluiaşi teribil impuls. Animalul este dependent de plantă, omul trece peste animalitate şi peste întreaga umanitate, în spaţiu şi în timp, este o singură armată imensă care galopează pe lângă şi înaintea şi în spatele fiecăruia dintre noi cu o încărcătură copleşitoare, în stare să doboare orice rezistenţă şi să înlăture cele mai formidabile obstacole, poate chiar şi moartea” (Bergson, Creative Evolution). O astfel de filosofie trebuie să fi fost într‑adevăr ispititoare pentru un „filosof” de 20 de ani, de curând trezit din insuficienţa unei filosofii materialiste şi de absoluta stupiditate a ateismului, dar încă nepregătit pentru a vedea vreo altă cale de ieşire din criza filosofiei moderne europene, afară de un vag iraţionalism romantic. Filosofia lui Bergson nu a lăsat o urmă adâncă asupra concepţiei mature despre lume a lui Andreev; a fost, mai degrabă, o etapă importantă în asimilarea a ceea ce era mai bun din „înţelepciunea” modernă, care l‑a ajutat mai târziu să fie un apologet strălucit pentru înţelepciunea mai înaltă a ortodoxiei. Contemporanul său mai în vârstă, Berdiaev, nu a părăsit niciodată această etapă imatură a „idealismului romantic”; dar Andreev a avansat, pas cu pas, pe o cale care avea să‑l ducă spre adevărata ortodoxie.
Bergson a fost cel care i‑a recomandat lui Andreev un filosof mai matur decât el însuşi. În înseşi cuvintele lui Andreev: „Odată, după unul din cursurile sale inspirate, strălucitor ca formă, Bergson i‑a întrebat pe cei care îl înconjurau pe coridor: cine, în opinia lor, era cel mai remarcabil gânditor din lume în acel moment? Văzând perplexitatea ascultătorilor săi, el a spus clar şi distinct: «Este un modest filosof rus, pe nume Askoldov ». Era extrem de măgulitor pentru mine, un student rus, să aud o astfel de opinie despre un filosof rus; dar, spre ruşinea mea, a trebuit să recunosc că atunci am auzit numele lui Askoldov pentru prima oară şi nu ştiam absolut nimic despre el” (Ibidem, p. 55). Câţiva ani mai târziu, avea să‑l întâlnească pe acest remarcabil şi puţin cunoscut filosof rus şi să devină discipolul său.
Andreev s‑a întors în Rusia după izbucnirea Revoluţiei, deja mult schimbat faţă de cum era atunci când plecase. Nu mai era sub vraja ideilor revoluţionare şi nu a luat parte la Revoluţia care se învolbura în jurul lui. El a început studii aprofundate de medicină şi psihiatrie la Institutul Behterev din Petrograd, iar aceste studii l‑au ajutat şi la dezvoltarea sa intelectuală şi filosofică. Mai târziu avea să spună: „Am ajuns la Dumnezeu prin ştiinţă”, şi această afirmaţie arată clar calea vieţii sale spirituale: printr‑o arzătoare iubire de adevăr (ca fiind opusă opiniilor şi prejudecăţilor care adesea uzurpă numele de ştiinţă), a ajuns în cele din urmă la Adevărul însuşi.
În primii ani ai regimului sovietic, el studia, de asemenea, şi literatura la Universitatea din Petersburg; într‑adevăr, interesul său pentru psihiatrie fusese iniţial trezit de adâncimile sufletului omenesc pe care le găsise revelate în romanele lui Dostoievski. Şi în literatură căuta în primul rând adevărul.
Vigoarea intelectuală şi profunzimea anilor de studenţie ai lui Andreev sunt cu adevărat uimitoare. Fiind evident un om de geniu, el a primit în trei ani trei doctorate: în medicină, în literatură şi în filosofie; câţiva ani mai târziu avea să adauge un al patrulea: în teologie.
Din punct de vedere filosofic, Andreev a ajuns în această perioadă sub influenţa lui N. Losski, unul dintre cei mai renumiţi filosofi ruşi ai timpului, un „idealist” şi un „intuiţionist” (dar destul de „liberal” în ortodoxia lui), care l‑a adus pe Andreev un pic mai aproape de rădăcinile ortodoxe. Dar cel mai important eveniment din viaţa lui intelectuală a fost întâlnirea, la Universitatea din Petersburg, în 1919, cu S.A. Askoldov, filosoful rus care îi fusese indicat la Paris de către Bergson.
Natura influenţei lui Askoldov asupra lui Andreev nu poate fi înţeleasă de către jalnica lume academică de astăzi, care este orientată către predarea unor cunoştinţe şi a unor opinii „fragmentate”, iar nu spre o concepţie holistică asupra lumii. „Pentru prima oară după Bergson”, scrie Andreev, „am experimentat o teamă duhovnicească la contactul cu un om de geniu. Am simţit că am găsit, în sfârşit, un adevărat învăţător” (Ibidem, p. 56). „Am învăţat de la el adevărata filosofare” (Outlines of the History of Russian Literature, p. 305). Askoldov l‑a învăţat multe despre filosofie şi i‑a făcut cunoştinţă cu prietenii săi filosofi, printre care părintele Pavel Florenski şi părintele Teodor Andreev; dar, mai important, Andreev a preluat de la învăţătorul său o întreagă atitudine a minţii şi a sufletului, care era exact ceea ce avea nevoie el pentru viitoarea lui creştere intelectuală şi duhovnicească. „Tot ceea ce am ajuns să cunosc din ceea ce a scris Askoldov a produs asupra mea o impresie extraordinar de puternică, deoarece răspundea direct şi clar la cele mai profunde întrebări ale sufletului meu” (Orthodox Way, 1950,p. 57).
Askoldov avea o permanentă „voinţă pentru dreptate şi adevăr... Necinstea intelectuală trezea în el o explozie de nemulţumire” (Ibidem, p. 62). Andreev însuşi a moştenit de la învăţătorul său această dreptate intelectuală, care nu putea să tolereze nici cea mai mică necinste sau falsitate, fie în filosofie, fie în viaţa bisericească.
De la Askoldov, Andreev a învăţat, de asemenea, despre legătura organică, adesea complexă, dintre bine şi rău şi despre necesitatea de a alege în viaţa reală „binele principal”, chiar dacă este legat de un „rău secundar”. De exemplu, ordinea politică şi socială a Rusiei imperiale a fost un bine principal (deoarece era întemeiată pe Dumnezeu şi pe ortodoxie) legat de rele secundare (defectele morale ale unora dintre reprezentanţii ei, nedreptăţi sociale etc.), în timp ce Revoluţia, chiar şi în ceea ce avea ea mai bun, oferea un bine secundar (corectarea nedreptăţilor) legat de un rău principal (eliminarea ordinii rânduite de Dumnezeu, instalarea ateismului). Din perspectiva lui Andreev, aceasta este, de asemenea, cheia de înţelegere a lui Antihrist, care va părea „bun” celor care au pierdut ierarhia valorică creştină şi nu văd războiul împotriva lui Hristos şi a Bisericii Sale ascuns sub masca „umanitarismului”.
Askoldov i‑a arătat lui Andreev cum poate omul modern să creadă în minuni şi în nemurirea sufletului, şi i‑a dat „cheia unei adevărate înţelegeri a evenimentelor contemporane din lume: recunoaşterea vremurilor noastre ca fiind apocaliptice” (Ibidem, p. 64). Când i se amintea despre greşelile acelor gânditori creştini din trecut care au crezut că vremurile lor erau şi ele apocaliptice, „Askoldov răspundea de obicei că nu greşiseră atunci; şi dădea un exemplu: se întâmplă ca oamenii să fie aproape de moarte, şi acest lucru este ştiut şi simţit de ei, precum şi de medicii care îi tratează şi de rudele lor apropiate. Dar, atunci când un astfel de om îşi revine, nu se poate spune că nu a fost la un pas de moarte; el a fost la un pas de moarte, şi cei care sunt sensibili la chestiuni religioase au simţit acest lucru, şi nu a fost nicio greşeală în aceasta. La fel şi acum: lumea este «la un pas de moarte»”(Ibidem, p. 64).
Askoldov l‑a influenţat mai departe pe Andreev în cele religioase prin „perspectiva sa religioasă asupra sufletului, prin setea de puritate şi prin darul lacrimilor de pocăinţă” (Ortodox Way, 1950, p.61). Odată, în timpul celui de‑al Doilea Război Mondial, când cei doi erau împreună într‑o căsuţă de lemn şi nu aveau unde să fugă în timpul unui groaznic bombardament, Andreev a fost uimit când Askoldov, în absenţa unui preot, i‑a cerut voie să‑şi mărturisească păcatele în faţa sa în clipa morţii. „Nu voi uita niciodată această mărturisire: o căinţă mai sinceră ar fi greu de imaginat” (loc. cit.).
Într‑un cuvânt, Askoldov l‑a adus pe Andreev, prin influenţa sa intelectuală, morală şi religioasă, la pragul unei adevărate conştiinţe creştin-ortodoxe. Dar, curând, discipolul avea să‑l depăşească pe învăţător. Askoldov, deşi era de religie ortodoxă, avea câteva opinii eretice, şi Andreev a început să discute cu dânsul despre ele, încercând să‑l convingă pe învăţătorul său să devină deplin ortodox şi să nu mai persiste în opiniile sale greşite. Profunda iubire şi prietenie a acestor doi oameni, care aveau să împărtăşească împreună ani de viaţă sovietică, de exil şi de război, a produs cel mai remarcabil rod pe patul de moarte al lui Askoldov, în Germania, în 1945, de unde i‑a scris lui Andreev că se hotărâse în sfârşit să‑şi ardă lucrarea sa Despre reîncarnare, împăcându‑se deplin cu tot ceea ce era bisericesc, în mare măsură sub influenţa lui Andreev (Ibidem, p. 60).
Askoldov a fost cel care i‑a făcut cunoscute lui Andreev primele influenţe bisericeşti în viaţa sa intelectuală şi duhovnicească, prin intermediul profesorului (mai târziu, preotul) Teodor K. Andreev, al cărui nume avea să‑l preia datorită marelui respect pentru el. Andreev scrie astfel despre prima sa impresie despre acest strălucit tânăr profesor: „În 1921‑1922, profesorul T.K. Andreev ţinea uneori cursuri sau, mai adesea, dezbateri. Deosebit de uimitor a fost discursul său la «Sala oamenilor de ştiinţă», în discuţia de după cursul profesorului N.O.Losski, în 1921, Despre natura diabolicului, când tânărul profesor, cu profundă simţire şi bogată erudiţie, l‑a criticat pe renumitul filosof Losski, citind ca un fel de contra‑lectură pe tema Originii răului (Pr. M.Polski, Noii martiri ai Rusiei, Jordanville, 1957, vol. II, p. 134). Aceasta a fost probabil prima ciocnire la care Andreev a fost martor în anii de maturitate, dintre înţelepciunea lumii acesteia, pe care o urmase până atunci, şi înţelepciunea Bisericii, care acum începea să‑i cucerească mintea şi sufletul.
Mai târziu, în 1924, după ce a lucrat pentru scurt timp ca medic la Spitalul Militar din Nikolaevski, ca profesor la Universitatea din Petersburg şi ca profesor de literatură la un liceu din Petrograd, Andreev a locuit într‑un sanatoriu lângă Ţarskoie Selo (împărţind aceeaşi cameră cu Askoldov), unde mulţi dintre locuitori erau fii duhovniceşti ai părintelui Teodor Andreev, care fusese hirotonit de curând. Aici se purtau adesea discuţii filosofice şi religioase, şi părintele Teodor însuşi (şi Andreev după dânsul) îşi desăvârşea în mod evident partea strict ortodoxă a filosofiei sale, găsindu‑l pe fostul său profesor şi prieten, părintele Pavel Florenski, mai degrabă ne‑ortodox şi chiar într‑o stare subtilă de înşelare duhovnicească. Părintele Teodor preda teologia dogmatică şi liturgica la „Cursurile pastorale” care fuseseră înfiinţate în Petrograd de un număr de profesori de teologie ca replică la alte două şcoli teologice rămase în oraş, un institut teologic „renovaţionist” şi unul „liberal”. Andreev a studiat în această „academie teologică” din 1924 până în 1928 şi aici şi‑a primit licenţa sa teologică din „catacombe”. O altă influenţă bisericească asupra lui Andreev a fost părintele Serghie Tikhomirov, duhovnicul său şi al lui Askoldov, care era un vizitator obişnuit al Mănăstirii Optina şi avea legături duhovniceşti cu stareţii ei. De asemenea, în aceşti ani, după ce Andreev şi Askoldov şi‑au pierdut calitatea de profesori la Universitate şi predau la colegii tehnice şi licee, ambii au început să formeze grupuri religios‑filosofice cu cei mai buni dintre elevii lor, împărtăşindu‑le matura lor perspectivă ortodoxă asupra lumii, cărţi din bibliotecile lor şi entuziasmul lor pentru chestiunile religioase importante. Din aceste grupuri s‑a format în 1926 o „Frăţie a Sfântului Serafim de Sarov” – un indiciu al direcţiei în care îi ducea creşterea lor duhovnicească.
Până în 1926, Andreev citise un număr mare de surse patristice ortodoxe, sub a căror influenţă a ajuns la maturitate intelectuală în ortodoxie, şi vizitase câteva mănăstiri ortodoxe, unde a văzut adevărata ortodoxie pusă în practică. „Bergson, Losski, Askoldov: acestea sunt trei etape ale dezvoltării mele filosofice. Filosofice, iar nu religioase. Pentru cea din urmă cale am avut învăţători cu totul diferiţi: episcopul Teofan Zăvorâtul, episcopul Ignatie Briancianinov, stareţii de la Optina şi vrednicul de pomenire părinte Ioan de Kronstadt; apoi, Filocalia şi, în general, literatura patristică ortodoxă. Cu stareţul Nectarie de la Optina am avut o corespondenţă lungă, iar cu stareţul Dositei am avut legături personale. De asemenea, de două ori am avut contact personal cu părintele Ioan de Kronstadt. Fiind învăţat de către ei metoda duhovnicească strict ortodoxă (dacă se poate să te exprimi astfel), mi‑am fixat‑o bine cu ajutorul impresiilor de neuitat ale vizitelor la remarcabilele mănăstiri ruse (Valaam, Solovki, Lavra Pecerska de la Kiev, Sarov, Diveevo, Mănăstirea Optina şi altele). Ca rezultat, a devenit clară pentru mine alegerea între ortodoxia conservatoare a părintelui Ioan de Kronstadt şi ortodoxia «modernizată» a lui V. Soloviov şi a şcolii sale. Fără să şovăi, am ales calea dintâi” (Outlines of the History of Russian Literature,p. 304).
Venind la adevărata ortodoxie, Andreev a avut parte în cele din urmă, într‑un pelerinaj la Mănăstirea Diveevo a Sfântului Serafim, de o experienţă pe care a descris‑o ca fiind „naşterea lui duhovnicească”. Era obiceiul ca pelerinii la Diveevo să rămână cel puţin 24 de ore în mănăstire şi să împlinească rânduiala scrisă de însuşi Sfântul Serafim: să meargă de trei ori în jurul „canafcăi” Maicii lui Dumnezeu (cărarea din jurul mănăstirii) spunând o rugăciune specială cu metaniile, rugându‑se pentru toţi cunoscuţii şi apropiaţii, şi, la sfârşit, să‑şi pună o dorinţă sinceră şi presantă, a cărei împlinire era garantată neîndoielnic, în funcţie de rugăciunea fiecăruia. Andreev descrie astfel experienţa lui:
„Când, la sfârşitul celui de‑al treilea circuit în jurul «canafcăi», împlinind întreaga rânduială, am vrut să‑mi exprim cele mai profunde dorinţe, mi s‑a întâmplat ceva minunat, bineînţeles prin marea milă a Sfântului Serafim. Am fost dintr‑odată cuprins de o bucurie cu totul deosebită, liniştită, călduroasă şi încântătoare – o convingere neîndoielnică a întregii mele fiinţe despre existenţa lui Dumnezeu şi a unei comuniuni de rugăciune cu El, deplin reale. Şi mi‑a devenit cu totul evident şi clar că orice rugăciune pentru orice lucru pământesc ar fi echivalentă cu rugăciunea: «Doamne, depărtează de la mine şi lipseşte‑mă de darul Tău minunat...». Şi, din interior, m‑am adresat cu înfocare lui Dumnezeu: «Doamne, nu‑mi da nimic, ia de la mine toată bogăţia pământească, dar nu mă lipsi de bucuria comuniunii cu Tine, sau, dacă este posibil să păstrăm aceasta întotdeauna în viaţa noastră, atunci dă‑mi aducerea aminte a inimii, dă‑mi posibilitatea de a păstra până la moarte amintirea acestui moment binecuvântat de vedere a Duhului Tău cel Sfânt!»
A doua zi am plecat la Sarov. Am cinstit moaştele Sfântului Serafim cu mare emoţie, cu teamă duhovnicească şi cu veneraţie. Am simţit că fusesem născut duhovniceşte în ziua anterioară la Diveevo. Totul devenise nou în mine. Mai înainte nu înţelesesem un adevăr atât de simplu: lucrurile duhovniceşti sunt mai diferite de cele ale sufletului decât sunt cele din urmă faţă de lucrurile trupeşti. Dar acum am înţeles bine aceasta. Înlăuntru, în adâncurile sufletului meu, era linişte, calm, bucurie. Minunile din afară, de la racla Sfântului Serafim, care se petreceau înaintea ochilor mei, nu mă uimeau. Totul părea simplu şi natural...
Întreaga mea viaţă s‑a schimbat după pelerinajul la Mănăstirea Sarov. Domnul a luat de la mine, conform rugăciunii mele de la «canafcă», toate bunurile pământeşti, dar a păstrat în mine pentru totdeauna amintirea acelui moment în care, în bunătatea Lui fără margini, prin mila Prea Sfintei Maici a lui Dumnezeu şi prin rugăciunile Sfântului Serafim, mie, păcătosului, cu desăvârşită nevrednicie, mi s‑a dat să experiez în mine însumi adierea liniştită, înveselitoare, blândă şi înmiresmată a Duhului celui Sfânt al Domnului” („A Pilgrimage to Sarov and Diveyevo in 1926”, în Orthodox Way, 1953, pp. 20‑21, 25).
Astfel a ajuns Andreev, după maturitatea sa intelectuală, la maturitatea duhovnicească. El însuşi avea să le descrie mai târziu studenţilor săi aceşti ani din formarea sa intelectuală şi duhovnicească şi creşterea sa desăvârşită de la „trup” (ştiinţă, medicină) la „suflet” (literatură, filosofie) şi la „duh” (teologie, adevărata ortodoxie), folosind această împărţire triplă a personalităţii umane discutată de Sfântul Serafim, de episcopul Teofan Zăvorâtul şi de mulţi alţi Părinţi, pe baza cuvintelor Sfântului Pavel (I Cor. 2: 14‑15 etc.). Prin „duh”, bineînţeles, nu se înţelege o componentă separată a naturii umane, aşa cum au învăţat unii eretici, ci doar partea superioară a sufletului, unde se deschide contactul cu Dumnezeu şi cu lumea duhovnicească, ca fiind opusă părţii inferioare a sufletului, care se ocupă cu îndeletniciri omeneşti normale – artă şi ştiinţă, filosofie şi cultură. Conştientizarea – experienţa personală – acestei distincţii critice între suflet şi duh avea să dea mai târziu învăţăturii sale o adâncime şi o precizie pe care puţini filosofi şi gânditori o dobândesc.
În 1926, Andreev a ajuns la maturitatea filosofică şi duhovnicească; în 1927 a început perioada lui de testare. În acest din urmă an, Mitropolitul Serghie şi‑a prezentat infama sa Declaraţie, iar credincioşii ortodocşi erau împărţiţi în două tabere. Andreev împreună cu majoritatea celor din cercul său de prieteni – Askoldov, părintele Teodor Andreev, părintele Serghie Tikhomirov, chiar şi părintele Pavel Florenski – au protestat împotriva Declaraţiei şi s‑au alăturat opozanţilor acesteia, opoziţie din care s‑a format Biserica din catacombe de astăzi. În această alegere importantă, temeinicia şi justeţea formaţiei duhovniceşti a lui Andreev au fost confirmate.
Activităţile lui Andreev, mai întâi de protest împotriva Declaraţiei şi apoi suferirea detenţiei (la Solovki, între 1929‑1931) şi a exilului pentru opiniile sale religioase, sunt descrise în câteva din articolele sale care sunt redate mai jos. În timpul anilor 1930, a fost un participant activ la mişcarea „iozefită” din catacombe, în timp ce activa ca medic şi psihiatru oriunde putea să facă aceasta; este cunoscut faptul că participa la slujbele din catacombă ale părintelui Ismail Rojdestvenski şi a fost pentru o perioadă fiul său duhovnicesc. Cu puţin înainte de cel de‑al Doilea Război Mondial, el a fost şef de secţie la Spitalul Regional de Psihiatrie din Novgorod. Când germanii au avansat, el se găsea în zona ocupată, iar când s‑au retras, a plecat în Germania, stabilindu‑se în cele din urmă (în 1950) la Mănăstirea Sfânta Treime, lângă Jordanville, New York. Aici s‑a alăturat corpului profesoral al Seminarului Sfânta Treime, care în timpul său (anii 1950 şi 1960) includea câteva din minţile remarcabile ale Diasporei ruse, care erau într‑adevăr un grup de gânditori ortodocşi tradiţionalişti, fără rivali în întreaga lume ortodoxă pentru adâncimea şi rafinamentul gândirii lor în teologie, filosofie şi literatură, şi pentru holismul şi echilibrul perspectivei asupra situaţiei bisericeşti de la acea dată. (În afară de cei doi rectori teologi, arhiepiscopii Vitalie şi Averchie, pot fi enumeraţi şi arhimandritul Constantin, părintele M. Pomazanski, I.M. Konţevici, N. Talberg şi alţii).
Din nefericire, din cauza lipsei de profunzime şi de rafinament a majorităţii creştinilor ortodocşi de astăzi şi, de asemenea, datorită absolutei modestii şi smerenii a acestor superbe roade ale autenticei tradiţii ortodoxe, aceşti gânditori ortodocşi – printre care şi Andreev ‑ au fost rareori apreciaţi la deplina lor valoare, şi chiar şi cei în mijlocul cărora au trăit şi au studiat rareori au realizat comorile pe care le‑ar fi putut exploata şi bogăţia lor de cunoştinţe şi experienţă ortodoxă. Maturitatea lor duhovnicească şi intelectuală, rafinamentul lor clasic, cu arta lor subtilă de a nuanţa, precum şi holismul perspectivei lor ortodoxe asupra lumii – toate acestea au trecut în mare parte nebăgate în seamă de o generaţie tânără (fie rusă, greacă sau convertită) care prea adesea caută răspunsuri simple la întrebări supra‑simplificate, care este atât de uşor scandalizată de mici defecte, încât ratează sensul unei munci de o viaţă profund ortodoxă, generaţie a cărei imaturitate duhovnicească şi lipsă de cultură intelectuală pur şi simplu nu poate urma procesul de gândire al unui gânditor ortodox matur, generaţie a cărei lipsă de sensibilitate artistică şi literară poate duce la o falsă duhovnicie, făcându‑i pe unii nesimţitori faţă de elementele părţii inferioare a „sufletului”, care poate uzurpa locul superior al „duhului” dacă cineva nu este antrenat pentru a le distinge, generaţie a cărei incapacitate de a simţi ortodox o face să fie oarbă faţă de uriaşii ortodocşi din mijlocul ei. Noi toţi suferim de aceasta. Deci, cu atât mai mult, trebuie să ne străduim să‑i înţelegem pe aceşti uriaşi care acum au răposat, lăsându‑i pe toţi eventualii apărători ai ortodoxiei într‑o poziţie foarte precară împotriva ispitelor din ce în ce mai subtile ale unei epoci anti‑creştine. Fără o lărgire şi o aprofundare a perspectivei ortodoxe despre lume, fără a asimila cel puţin o parte din învăţătura autentic ortodoxă a marilor oameni care ne‑au transmis ortodoxia, cu greu vom supravieţui.
Arhiepiscopul Vitalie de Jordanville l‑a preţuit foarte mult pe Andreev ca fiind un gânditor şi mărturisitor ortodox; cu numeroase ocazii l‑a binecuvântat să‑şi pună stiharul de predicator şi să ţină predici în biserica mănăstirii. Elevii săi şi‑l amintesc ca pe un conferenţiar foarte entuziast, elocvent şi captivant (la un nivel de Sorbona mai degrabă decât la nivel de seminar), predând subiecte în care credea cu toată inima şi faţă de care era profund devotat. Era absolut intolerant faţă de un singur lucru: falsul, fie în viaţa duhovnicească, fie în cea intelectuală.
În America, Andreev a fost un participant activ la viaţa bisericească, precum şi în cercurile de studiu şi ştiinţifice. Era director al Societăţii Pirogov (organizaţie de medici ruşi în Statele Unite), unde ţinea adesea discursuri pe teme medicale, şi participa şi susţinea cursuri la Societatea Literară Puşkin. În afara Seminarului, cea mai îndrăgită îndeletnicire bisericească a sa era legată de Societatea Sfântul Vladimir, fondată de către arhiepiscopul Vitalie cu scopul de a construi o biserică‑memorial a Sfântului Vladimir în Cassville, New Jersey (unde este acum înmormântat), şi pentru a le aminti în mod constant ruşilor din America despre rădăcinile lor ortodoxe în Sfânta Rusie. Andreev era editorul anuarului St. Vladimir Calendar, unde publica propriile sale articole teologice şi filosofice şi ale multora altora, în apărarea adevăratei ortodoxii şi conţinând materiale despre originea şi istoria Bisericii din catacombe din Rusia. În fiecare an de sărbătoarea Sfântului Vladimir, când ruşii din toate părţile Statelor Unite veneau în pelerinaj la biserica memorial, Andreev susţinea discursuri înflăcărate despre adevărata ortodoxie, despre combaterea lumescului şi a ateismului, despre viitoarea reînviere a Rusiei ortodoxe, şi despre principiile monarhiei ortodoxe (fără de care găsea viitorul Rusiei de negândit).
I.M. Andreev nu este uşor de clasificat ca gânditor ortodox. Aşa cum arată cele patru doctorate ale sale, el era medic şi psihiatru calificat, istoric al literaturii, filosof şi teolog. Scrierile sale descoperă simultan elemente din toate aceste direcţii intelectuale, şi acest fapt este ceea ce le dă o calitate şi o valoare unică.
Filonul principal al învăţăturii sale ortodoxe este apărarea adevăratei ortodoxii. La nivelul cel mai evident („jurisdicţional”), acest lucru înseamnă o apărare a Bisericii cu adevărat ortodoxe a Rusiei (cea din catacombe), de care a aparţinut şi pentru care a devenit unul dintre principalii apologeţi din lumea liberă. Printre„jurisdicţiile” ruse ale Diasporei, el a considerat că doar Biserica Ortodoxă rusă din afara Rusiei are duhul Bisericii din catacombe din Rusia, ceilalţi fiind separatişti modernizatori, înrudiţi duhovniceşte cu patriarhia moscovită, pe care în diferite momente au recunoscut‑o ca având autoritate duhovnicească asupra lor. Apărarea Bisericii din catacombe era întotdeauna la un nivel foarte înalt, întotdeauna pe temeiuri teologice şi duhovniceşti, şi chiar la înălţimea disputelor polemice, şi, după propria sa experienţă amară în Uniunea Sovietică, el nu a apelat la extreme care nu erau necesare în condamnarea trădării ortodoxiei făcute de patriarhia moscovită. Chiar şi în articolul său comemorativ şi provocator, „Are Patriarhia Moscovei har?” (Orthodox Russia, 1948, nr. 17, 18, 19), după ce a enumerat motivele pentru care este îndoielnic faptul că Tainele patriarhiei moscovite sunt pline de har, el se dă cu grijă înapoi de la orice afirmaţie imprudentă cu observaţia foarte înţeleaptă că „depărtarea unei Biserici de la Dumnezeu şi transformarea ei într‑o «sinagogă a satanei» este un proces. Dar Biserica sovietică a intrat pe calea care o va duce la această «sinagogă» – despre aceasta nu poate fi nicio îndoială”. Fără a avea îndrăzneala de a face el însuşi orice judecată asupra acestei chestiuni, el lasă aceasta unui viitor sinod al întregii Biserici Ortodoxe Ruse. Acest articol, în general, este destul de profund filosofic şi teologic, prezentând aceeaşi idee ca în „documentele de catacombă” din 1971: că autoritatea sovietică nu este o autoritate adevărată care să ceară ascultare, conform Sfântului Pavel (Rom. 13, 1), ci o autoritate nelegitimă anti‑creştină. Cu mare pătrundere vorbeşte despre „puterea mistică” a comunismului, pe care îl vede ca pe un nou fenomen în istoria omenirii, o pregătire directă pentru împărăţia lui Antihrist. În alte articole, el supune însuşi comunismul unei critici ştiinţifice şi filosofice implacabile, arătând că, în timp ce a fost lipsit de putere în dovedirea adevărului ateismului şi materialismului, el a dovedit (prin uciderile, torturile, crimele fără număr şi prin distrugere) existenţa răului obiectiv şi a întemeietorului lui, diavolul. (A se vedea „On the Character of Scientific‑Atheistic Propaganda in Soviet Russia” – „Despre caracterul propagandei ştiinţific‑ateiste a Rusiei sovietice” –, Orthodox Way, 1956; „Christianity and Bolshevism” – „Creştinism şi bolşevism” –, St. Vladimir Calendar, 1955). Datele generale oferite de el despre istoria Bisericii Ruse de la Revoluţie până în prezent (The History of the Russian Church from the Revolution to the PresentDay, Jordanville, 1952) reprezintă de fapt singura carte de acest fel care examinează istoria „jurisdicţională” a ortodoxiei ruse din secolul al XX‑lea din punctul de vedere al credincioşiei faţă de Hristos şi faţă de tradiţia bisericească. Pentru Andreev, conceptul de ortodoxie adevărată este în întregime pătruns de experienţa noilor catacombe ale secolului nostru: tot ceea ce a scris are o încărcătură de urgenţă, de seriozitate şi de adâncă angajare, care adesea nu este de înţeles pentru cei care nu au trăit în condiţii de persecuţie, de trădare şi de întâlniri bisericeşti secrete (adesea, literalmente, în catacombe). Învăţătura sa constituie o teologie şi o filosofie de catacombă pentru ortodocşii creştini de astăzi, departe de exerciţiile academice zadarnice ale majorităţii „teologilor ortodocşi” din secolul al XX‑lea.
Toate scrierile lui Andreev reflectă instrucţia sa filosofică, dar el şi‑a folosit probabil cel mai bine mintea sa filosofică în articolele despre utilităţile şi limitele ştiinţei. Oamenii de ştiinţă pregătiţi sunt arareori capabili să privească suficient de departe din afara specialităţii lor pentru a plasa ştiinţa într‑un context filosofic mai larg şi mai profund; iar cei care încearcă să evalueze ştiinţa din punctul de vedere al teologiei sau al filosofiei academice sunt adesea prea generali şi imprecişi în concluziile lor. Andreev, cu toate acestea, fiind atât om de ştiinţă pregătit, cât şi filosof şi teolog, s‑a aflat într‑o poziţie avantajoasă unică pentru a vedea toate cele trei domenii în perspectiva potrivită. Articolul său, „Christian Truth and Scientific Knowledge” –„Adevărul creştin şi cunoaşterea ştiinţifică” – (Orthodox Way, 1961), defineşte remarcabil sferele şi metodele acestor două moduri de cunoaştere şi evidenţiază cum se poate să nu existe niciun conflict între adevărata ştiinţă şi adevăratul creştinism. „Doar cu o cunoaştere superficială apar false contradicţii între credinţă şi cunoaştere, între religie şi ştiinţă... O educaţie ştiinţifică şi filosofică bogată şi profundă nu doar că nu împiedică credinţa în Dumnezeu, ci o face mai uşoară, pentru că întregul arsenal al aptitudinilor autentice ale gândirii ştiinţifico‑filosofice reprezintă un material apologetic natural pentru credinţa religioasă. Mai mult decât atât, cunoaşterea onestă adesea are o oportunitate metodică de a descoperi coruperile credinţei şi superstiţiilor periculoase, fie că sunt religioase sau ştiinţifico‑filosofice” (p. 72).
În cazul lui Andreev, cunoştinţele sale ştiinţifice şi filosofice au fost deosebit de valoroase în apărarea creştinismului ortodox împotriva atacatorilor contemporani. În cartea sa Teologia apologetică ortodoxă –(singura lui carte care a fost tradusă în engleză, Jordanville, 1957), el încearcă să ofere „o bază pentru o concepţie ortodoxă asupra lumii organic holistică”(p. 5). În această carte, el face uz de date ştiinţifice, dar nu supraestimează valoarea lor, realizând că, „în utilizarea datelor ştiinţifice, este necesară o precauţie deosebită pentru a nu deveni prea absorbit de demonstraţia strict ştiinţifică, aşa cum fac romano‑catolicii, ţinând minte că toate ştiinţele oferă doar o cunoaştere ipotetică temporară, în timp ce obiectul apologeticii este eternul şi imuabilul adevăr” (p. 7). El rezistă şi în faţa ispitei de aaccentua prea mult critica perspectivelor anti-creştine „la care sunt expuşi apologeţii creştini neexperimentaţi”, văzând faptul că apologetica „nu ar trebui să‑şi risipească eforturile într‑o critică inutilă a erorilor personale, de îngustime de minte”, ci ar trebui să accentueze „imaginea radiant‑strălucitoare a adevărului creştin”, prezentat în modul cel mai inteligibil, care să „convingă mult mai mult decât cele mai exacte dovezi logice” (p. 6). Credincioasă acestor principii, cartea are un ton calm şi moderat, amplă ca domeniu de acţiune (făcând uz maxim de surse non‑ortodoxe atunci când sunt relevante) şi destul de precisă în concluzii, chiar şi în sferele pe care unii apologeţi ortodocşi, mai puţin echipaţi ştiinţific, ar prefera să le lase nedeterminate sau confuze. Astfel, de exemplu, el nu evită chestiunea „evoluţiei” acolo unde se referă la originea omului, şi ajunge la concluzii pe baza unor dovezi ştiinţifice şi patristice, destul de diferite faţă de credinţa sa tinerească în evoluţionismul lui Bergson: „regnul animal ca strămoş al omenirii există doar în invenţia darwiniştilor; el nu există nicăieri în natură şi nu a existat niciodată... A nega faptul că omul a existat doar de 8000 de ani este aproape imposibil” (pp. 66‑67). Critica sa legată de„uniformitarianism” şi ideile sale despre „evoluţia legilor naturii” oferă material pentru o investigare patristică mai detaliată a unora dintre cele mai importante întrebări ridicate de teoria evoluţiei.
Interesant este faptul că Teologia apologetică ortodoxă a pătruns Cortina de fier şi a fost folosită foarte mult de preotul moscovit Dimitrie Dudko în predicile către comunitatea sa, în 1974 (publicate în engleză sub numele Our Hope, Crestwood, N.Y., 1977), dovedindu‑şi astfel valoarea apologetică în Rusia sovietică de astăzi. În tonul moral imperios al părintelui Dimitrie, în accentul pus pe importanţa suferinţei şi în abilitatea de a ajunge repede la subiectul unei chestiuni intelectuale, el se înrudeşte cu Andreev; dar îi lipseşte precizia în chestiunile bisericeşti, pe care Andreev a dobândit‑o prin experienţa sa din catacombe. În ciuda faptului că părintele Dimitrie citează în cartea sa mai mult din Andreev (pp. 68‑72, 95‑99) decât din oricare altă sursă şi că dă numele lui, titlul şi data publicării Teologiei apologetice ortodoxe, totuşi, traducătorul (care dă informaţii în note de subsol despre alte eventuale surse citate) nu oferă nicio informaţie despre cine ar putea fi „I.M. Andreev”. Un comentariu trist dar simptomatic despre vremurile noastre: că una din cele mai profunde minţi ruse ale secolului este un nume „necunoscut” erudiţilor, deoarece el a respins înţelepciunea acestei lumi şi a ales calea „conservatorilor”, a veritabilei ortodoxii.
Dintre scrierile teologice ale lui Andreev trebuie citată în special Teologia morală creştin ortodoxă (Orthodox Christian Moral Theology,Jordanville, 1966), unde exprimă principiile generale ale comportamentului creştin conform învăţăturii patristice, cu aderenţă strictă la ierarhia valorică ortodoxă, conform căreia conduita morală este în întregime dependentă de principiile religioase şi nu poate niciodată să fie despărţită de ele pentru a forma o „moralitate autonomă”. El dedică, de asemenea, numeroase articole Prea Sfintei Maici a lui Dumnezeu, punând în contrast cinstirea ortodoxă care i se aduce cu ideile protestante şi romano‑catolice, descriind „slăvita sărbătoare” dragă lui – Bunavestire.
Poate că cele mai pătrunzătoare scrieri ale lui Andreev sunt cele dedicate literaturii ruse. Cartea sa Schiţe ale istoriei literaturii ruse în secolul al XIX‑lea (Outlines of the History of Russian Literature in the 19th Century, Jordanville,1968) este o colecţie de eseuri care sunt realmente unice în critica literară. Sunt scrise cu o dimensiune şi cu o profunzime teologică, plinătate filosofică a concepţiei asupra lumii şi cu o pătrundere psihologică pe care nu le mai găsim împreună la niciun alt gânditor. Eseul său despre Soloviov din această colecţie este o capodoperă care analizează sensibil „experienţele spirituale” ale acestui filosof religios şi le prezintă, pe baza scrierilor patristice ortodoxe, ca fiind exemple clasice de prelest, înşelare duhovnicească. Fără a‑şi pierde simpatia pentru Soloviov (în special,în ultimii ani de viaţă, când acesta a venit mai aproape de ortodoxie), Andreev foloseşte acest articol pentru a pune în opoziţie clară creştinismul „renovaţionist” al lui Soloviov şi al adepţilor săi şi ortodoxia „conservatoare” a Sfinţilor Părinţi. „Renovaţioniştii” au atacat în special Biserica rusă a ultimelor două secole, acuzând‑o de o stare de „paralizie” (sau, mai recent, de a fi „prizonieră a Occidentului”), de orbire faţă de mulţimea de sfinţi asceţi şi mărturisitori cărora acea Biserică le‑a dat naştere în special în aceste secole. „Nu avem nevoie de nicio «renaştere» a creştinismului, de nicio «conştiinţă de sine religioasă», deoarece creştinismul ortodox nu a murit niciodată şi nu poate să moară vreodată, şi nu există nicio conştiinţă religioasă «nouă» care să ducă la mântuire!” (p. 279).
Eseul despre Dostoievski din aceeaşi carte este un remarcabil exemplu de critică literară profund creştină. Cu o pătrundere psihologică adâncă, el caută realitatea creşterii lui Dostoievski în creştinism, judecând mesajul său creştin matur în lumina ierarhiei valorice ortodoxe, fără a trece cu vederea minusurile care au fost şi ele prezente. Deosebit de uimitor în acest eseu este răspunsul lui Andreev faţă de preocuparea umanitară a lui Ivan Karamazov cu privire la suferinţele copiilor; el citează Vieţile Sfinţilor ortodocşi care descriu cununile cereşti obţinute de copii pentru suferinţele lor nevinovate.
Alte scrieri ale lui Andreev (de exemplu „On the Orthodox Christian MoralUpbringing of Pre‑school Children” –„Despre creşterea în morala creştin‑ortodoxă a copiilor preşcolari”, Orthodox Way, 1959; despre Sfântul Ioan de Kronstadt, Orthodox Way, 1958; despre principiile monarhiei ortodoxe, Orthodox Way, 1951; despre mucenicii din familia imperială şi despre nevoia poporului rus de a se căi pentru regicidul lor şi pentru apostazie, St.Vladimir Calendar, 1972) l‑au arătat a fi un convertit meticulos la ortodoxia „conservatoare” adevărată, fără acele multe „rezerve” prin care numeroşi convertiţi – atât noi, cât şi vechi – şi‑au arătat neputinţa de a înţelege plenitudinea perspectivei ortodoxe asupra lumii.
În toate aceste scrieri, precum şi în viaţa sa, Andreev a fost un om cu inimă mare. A suferit groaznic din cauza conştiinţei bisericeşti şi morale scăzute din vremurile noastre, atât în Uniunea Sovietică, cât şi în lumea liberă. Este foarte probabil că anii săi de creativitate ar fi fost mult mai rodnici dacă nu ar fi fost tras în jos de sentimentul că sunt prea puţini cei cărora le pasă de Dumnezeu, de ortodoxie, de aproapele lor. Un articol în mod special (tipărit ca anexă la Teologia sa morală) ne descoperă preocuparea sa profund creştină, ceva ce acum pare să dispară cu desăvârşire de pe faţa pământului.
Acest articol, intitulat simplu „Plângeţi!” – „Weep!” – şi dedicat comemorării lui Dostoievski (care mai mult decât oricare altă figură din literatura rusă a descris suferinţa omenească şi sensul ei), relatează simplu despre una din recile şi „absurdele” crime ale unui mare oraş american. O mamă în vârstă de 29 de ani din New York, într‑o criză de furie, îşi omoară în bătaie fiul de două luni, lăsându‑l inimaginabil de deformat; şi nu‑şi exprimă niciun fel de regret faţă de crimă. Andreev descrie rănile suferite de băieţel, cu detalii clinice înfiorătoare, şi apoi se opreşte, ştiind că mulţi cititori vor protesta împotriva unor astfel de detalii „inutile”. „Oamenii au devenit surzi faţă de suferinţe. Ei fie că nu aud, fie nu vor să audă despre ceea ce se petrece, nu într‑un coşmar, ci în realitate.” El face apel la conştiinţa ortodoxă a cititorilor săi. „Toţi pentru unul şi unul pentru toţi suntem vinovaţi: aceasta este esenţa eticii sociale a creştinismului... Toţi suntem vinovaţi, pentru că toţi suntem păcătoşi; facem rele, contribuim cu răul nostru la «magazia universală a răului». Şi acest rău se acumulează într‑o imensă energie universală a răului şi îşi caută întruparea în vasele trupurilor lipsite de har, şi, atunci când le găseşte, se întrupează în ele, şi ele fac mari fapte rele... Să ne gândim fiecare la noi înşine... Ce făceai în acea seară când această faptă rea, de necrezut, dar reală, a fost făcută? Poate că a fost păcatul tău, fapta ta imorală, maliţia ta, care s‑a dovedit a fi ultima mică picătură care a făcut ca vasul răutăţii să dea pe dinafară. Acesta este modul în care trebuie să reflectăm, dacă suntem creştini...
Plângeţi, fraţi şi surori! Nu vă fie ruşine de aceste lacrimi! Plângeţi!… Lăsaţi ca aceste lacrimi să‑i trezească şi pe mulţi dintre cei indiferenţi... Nu vă fie ruşine să plângeţi cu lacrimi de supărare, de compasiune şi de pocăinţă.”
Aceste cuvinte sunt testamentul lui Andreev pentru noi, strigătul înflăcărat al sufletului său. Un om de mare erudiţie şi sensibilitate, el şi‑a pus toate darurile în slujba lui Dumnezeu, cu întreaga sa inimă înflăcărată şi cu sufletul său. Pentru el, adevărata ortodoxie nu era un simplu slogan şi nu era doar un simplu mijloc de a se feri pe el însuşi de apostazia unei lumi stricate. El a realizat profund faptul că cine va voi să‑şi scape sufletul, îl va pierde; iar cine îşi va pierde sufletul pentru Mine, îl va afla (Matei 16: 25); prin urmare, adânc înrădăcinat în adevărata ortodoxie, el şi‑a cheltuit viaţa pierzându‑şi sufletul, sacrificându‑se pentru alţii, din iubire pentru Hristos.
Adevăratul creştinism a devenit atât de slab astăzi, încât toate acestea ar putea să pară ciudate pentru mulţi care se privesc pe ei înşişi ca perfect ortodocşi. Puţini l‑au înţeles pe Andreev în timpul vieţii sale; era prea profund, prea arzător pentru ei. Într‑un anumit fel, el era un semn al viitoarei învieri a Sfintei Rusii, pe care o nădăjduia cu fervoare. Experimentând profund şi deplin atracţia faţă de ce era mai bun din înţelepciunea modernă, el a sfârşit nu pur şi simplu renunţând la ea, ci depăşind‑o prin însuşirea înţelepciunii celei mai înalte a Sfinţilor Părinţi. Experienţa lui de „convertit” este de nepreţuit pentru noi şi ne oferă o cheie a înţelegerii esenţei adevăratei ortodoxii, Biserica din catacombe, în Rusia de astăzi.
În ultima parte a vieţii sale, Andreev însuşi a suferit o lovitură nemiloasă din partea răcelii lumii moderne: a fost atacat şi bătut de huligani într‑un ascensor din New York. Nu şi‑a revenit niciodată deplin de pe urma acestui incident, şi în ultimii săi ani creativitatea sa intelectuală dispăruse. În ultimele luni din viaţa sa a fost în mare parte inconştient. Dar chiar şi astfel, rugăciunea sa către Dumnezeu de la „canafca” din Diveevo a primit răspuns: „O, Doamne, ia de la mine toată bogăţia pământească...” Fiind lipsit de cel mai mare dar pământesc al său, intelectul său strălucit, el a trăit din capitalul duhovnicesc dobândit până atunci. În discursul lui cu privire la „Psihologia şi psihopatia bătrâneţii” („The Psychology and Psychopaty of Old Age”, St. Vladimir Calendar,1970), iniţial susţinut înaintea Societăţii Pirogov, Andreev a accentuat că „o mare consolare a tuturor necazurilor din viaţă în anii de maturitate, şi în special la bătrâneţe, este sentimentul religios care a fost păstrat. Această consolare poate să dea o bătrâneţe liniştită şi calmă şi poate ajuta la acceptarea calmă a morţii ca un somn în speranţa că viaţa veşnică există într‑o altă lume mai bună”.
Nu putem crede decât că Dumnezeu, fiind credincios celor care Îl slujesc cu adevărat, a răspuns, în aceşti ultimi ani, şi la a doua jumătate a cererii lui Andreev de la Diveevo: „Nu mă lipsi de bucuria comuniunii cu Tine, dă‑mi să păstrez până la moarte amintirea acestei binecuvântate clipe de acum de simţire a Duhului Tău cel Sfânt”.
Adevărata experiere a Duhului Sfânt, credincioşia faţă de adevărata ortodoxie cu toată inima şi cu tot sufletul: acesta este mesajul lui I.M. Andreev pentru cei care nu au devenit prea reci la inimă pentru a‑l auzi.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu