marți, 9 martie 2010

Acceptăm sau nu actele biometrice?



Volumul Identitatea şi libertatea omului în Ortodoxie- Răspunsuri ale Bisericii în privinţa actelor biometrice amplifică seria volumelor editate în limba română ( dintre care aş aminti Stareţii despre vremurile din urmă, La apusul libertăţii, Dictatura Biometrică, Apostazia şi Antihristul), venind cu un plus de noutate.
Cel care s-a ocupat de îngrijirea ediţiei, Ionuţ Gurgu, a împărţit textele în două categorii: pe de o parte cititorul are ocazia să citească documentele oficiale ale Bisericilor Ortodoxe din Grecia, Serbia, Ucraina şi România cu privire la problema acceptării actelor biometrice, iar pe de alta ia contact cu poziţiile adoptate de arhierei, duhovnici şi teologi contemporani: Cuviosul Paisie Aghioritul, Protosinghelul Petroniu Tănase, stareţul schitului românesc Prodromul din Sfântul Munte Athos, arhimandritul Gheorghie Kapsanis, stareţul Mănăstirii Grigoriu, Preot profesor Gheorghios Metallinos, arhimadritul Evsevie Vittis, ieromonahul Hristodul Aghioritul, Preasfinţitul Hrisostom, episcopul Jicei, arhimandritul Iustin Pârvu, ieromonahul Ştefan Nuţescu, arhimandritul Arsenie Papacioc, ieromonahul Savatie Baştovoi, arhimandrutul Mihail Stanciu- stareţul mănăstirii Antim, ieromonahul Adrian Făgeţeanu, arhimandritul Melchisedec Velnic, stareţul Mănăstirii Putna, Preot- ing. Acad. Dumitru Grigore, Preasfinţitul Sebastian, episcolul Slatinei şi Romanaţilor, diaconul Oliver Subotici, directorul Centrului de Studii şi Utilizare a Tehnologiilor Moderne din cadrul Arhiepiscopiei Belgradului şi Karlovăţului.

Care atidudine este ortodoxă ?

Dacă vom face puţină observaţie participativă în rândul parohiilor, vom constata că faţă de problema actelor biometrice creştinii ortodocşi români se poziţionează, în mare, în două tabere: unii văd în ea o problemă duhovnicească gravă, care prefigurează altele şi mai mari; ceilalţi spun: domnule, un creştin adevărat nu se preocupă de probleme lumeşti, de factura asta, ci caută să ducă o viaţă cât se poate de duhovnicească: adică merge în fiecare duminică la biserică, luptă cu propriile patimi, se spovedeşte des, se împărtăşeşte des, într-un cuvânt, caută să se unească permanent cu Hristos. De aceea, pentru o persoană care gândeşte aşa, legalizarea prostituţiei, legalizarea relaţiilor „conjugale” între homosexuali, legalizarea consumului de droguri uşoare, problema acceptării sau impunerii actelor biometrice nu sunt probleme duhovniceşti. Cititorul care îmbrăţişează această viziune va citi cu surprindere în acest volum ceea ce spune Cuviosul Paisie Aghioritul: „ (...) Din păcate, iarăşi „anumiţi cunoscători” îi vor „înfăşa” pe fii lor duhovniceşti ca pe nişte prunci, chipurile ca să nu-i mâhnească. „Aceasta nu are importanţă”. „Nu-i nimic, este destul să credeţi lăuntric”. Şi, deşi vedem că Apostolul Petru, care s-a lepădat numai la exterior de Hristos, i s-a socotit aceasta cu adevărat lepădare, aceştia se leapădă de Sfânta Pecete a lui Hristos, ce le-a fost dată la Sfântul Botez, care este „Pecetea darului Sfântului Duh”, prin primirea peceţii lui antihrist, şi mai spun apoi că îl au pe Hristos înăuntru lor”.

Principalul argument împotriva acceptării actelor biometrice
O dată primul nivel al problemei depăşit, cititorul se poate întreba, pe bună dreptate, ce instanţă a persoanei umane este afectată prin acceptarea actelor biometrice. Interviul luat Părintelui Profesor Doctor Gheorghios Metallinos sintetizează cel mai bine argumentul duhovnicesc şi argumentul moral( ele nu se contrazic, ci putem vorbi de acelaşi argument care poate fi formulat pe mai multe planuri): „Întruparea lui Dumnezeu-Cuvântul dă măsura acestei vrednicii omeneşti, după însuşi cuvântul Domnului, care spune că “Sâmbăta pentru om s-a făcut”! Prin urmare, fiecare “măsură" care măsoară omul contribuie la degradarea vredniciei sale, la subaprecierea acesteia “… Datele conţinute în actele biometrice nu sunt impersonale, aşa cum am putea spune despre seria şi numărul cărţii de identitate sau despre codul numeric personal: conţin amprenta digitală şi amprenta facială, iar în viitor va avea şi amprenta pupilară. Din punct de vedere teologic, printr-un asemenea demers coercitiv este înjosit chipul lui Dumnezeu din om, iar din punct de vedere juridic se încalcă prezumţia de nevinovăţie: toţi suntem trataţi ca infractori a priori, fără să ni se dovedească în prealabil vinovăţia. Soluţia pe care o propune cunoscutul teolog grec este cât se poate de personală şi sobornicească în acelaşi timp: „Creştinul, în orice împrejurare, acţionează ca persoană şi poziţia sa nu este rodul vreunui ordin de la vreun centru coordonator, ci de la harul care locuieşte într-însul. Se dezvăluie astfel Hristos pe care Il avem lăuntric, deoarece “mai mare este Acela ce e întru voi decât acela ce e în lume”(Ioan 4:4). Întotdeauna mărturisitorii şi mucenicii sunt individuali., însă mărturisirea lor este comună şi, astfel, toţi se arată în cele din urmă cetăţeni ai aceleiaşi vieţi întru Hristos (…) Măsurile deosebite de împotrivire ni le oferă tradiţia noastră: rugăciunea, lupta duhovnicească, întoarcerea în “catacombe", mucenicie. Mărturisirile individuale sunt cea mai teribilă împotrivire, deoarece presupun gândire obştească şi unitate a inimilor”.
Iată cum soluţia lui Metallinos coincide perfect cu soluţia propusă de Părintele Iustin Pârvu: “Să te duci, române drag, fără frică, direct spre vârful sabiei, ca străbunii noştri cei viteji, să te duci ca o torpilă japoneză, să mori în braţe cu vrăjmaşul! Acum suntem exact ca în arena romană cu fiare sălbatice- stai aici în mijlocul arenei şi aştepţi, ca şi creştinii de odinioară, să dea drumul la lei. Aşteptaţi să fiţi sfâşiaţi, rupţi, altă scăpare nu mai e! Lupta este deschisă. Luptaţi până la capăt, nu vă temeţi! Aşa cum a început creştinismul, aşa va şi sfârşi- în dureri şi în suferinţă. Pecetluiţi creştinismul cu mucenicia voastră!”.

Ce ne aşteaptă în viitor?
Viitorul nostru rămâne deschis, dar nu spre mai bine. Părintele Petroniu Tănase de la Schitul Prodromu vorbeşte clar şi succint despre următoarele etape ale pregătirii întâmpinării antihristului relevând legătura intrinsecă dintre acceptarea actelor biometrice şi însemnarea cu numărul 666: “Aceste buletine de identitate sunt dirijate de la Bruxelles. Acolo există centrul viitoarei Europe comune, unde se află şi un computer uriaş, care are înregistrate toate datele de identitate ale tuturor oamenilor din această parte a pământului. El poate înmagazina 4-5 miliarde de date. Buletinul numerotat trebuie să fie tot timpul la purtător. Pentru a evita situaţiile în care buletinul poate fi uitat, s-a ajuns la soluţia ca acest număr să fie imprimat chiar pe fiinţa omenească. Fie să-l scrie pe mână cu ajutorul unor raze laser invizibile, iar când omul introduce mâna la bancă ori la ghişee să se poate decoda acest număr- dar fiindcă şi mâna poate să lipsească uneori datorită unei infirmităţi, s-a ajuns la concluzia că cel mai nimerit loc este pe frunte. Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul! Lumea, auzind, a intrat în panică! 666 pe fruntea tuturor!”.

Acceptarea actelor biometrice- o problemă de credinţă

Dincolo de argumentele raţionale care pot fi invocate în favoarea ideii neacceptării actelor biometrice această problemă rămâne una de credinţă. Depinde în care variantă credem: este sau nu Apocalipsa o scriere pur alegorică? Va veni cu adevărat, la sosirea vremii, Antihristul sau fiecare epocă istorică îşi are antihriştii ei şi nu trebuie să ne pregătim duhovniceşte să îi rezistăm unuia anume? Dacă acceptăm actele biometrice am făcut sau nu primul pas spre lepădarea de Hristos? Un lucru este cert: fiecare va răspunde în faţa Domnului pentru soluţia pentru care a optat. Personal, bazându-mă pe străvechiul argument al autorităţii, înclin să cred că optica asupra acestei probleme şi soluţiile furnizate de un om care a suferit 16 ani în puşcăriile comuniste pentru Hristos sunt cele credibile. Înclin să cred că ceea ce spune un sfânt Părinte de 91 de ani, care doarme două ore pe noapte, pentru că în restul timpului are uşa chiliei deshisă oamenilor îndureraţi, este adevărat şi profetic. Cu atât mai mult cu cât de cealaltă parte nu am decât angajaţi la stat, de la care nu mă pot aştepta la soluţii antisistem.

8 comentarii:

  1. Ce cred eu!
    Eu cred ca in aceasta problema marele pericol este dezbinarea. Dezbinarea intre cei ce accepta si cei ce nu accepta, intre argumentele uora si ale celorlalti.
    Eu cred ca acest act biometric este DOAR UN OBIECT. Cam ca sabia. Depinde de cine il foloseste. Omul este anterior oricarui obiect creat de el deci el este stapanul si decidentul.
    Actul biometric are un scop juridic/ politic/ social si este un instrument al civilizatiei noastre (sau a urmatorului pas al civilizatiei noastre). Nu trebuie sa ne intrebam de actele biometrice fara sa introducem in problema intreaga civilizatie in care traim. Altfel ne trezim ca vom critica doar coada maturii neluand in seama intreaga camera de maturat.
    Intrebarea este: noi ce traim, acum???
    In plus (discutia este imensa eu ating cateva puncte) mi se pare o IPOCRIZIE nemasurata de a te folosi de binefacerile acestei civilizatii, pamantesti cum sunt ele, si sa urli cand ti se da un semn al puterii celui ce-ti livreaza tehnologie, distractie, mancare, haine, etc. Adica de ce sa acceptam mizilicurile si sa urlam cand ni se pune zgarda.
    Aici este problema reala a biometricului anume ca zgarda este pusa omului inainte de a i se inmana semnul. Caci semnul se ia de bunavoie, la fel si urmarea lui Hrisos se face de bunavoie.
    Frica ucide ce este mai de pret in om , alegerea libera si alte virtuti.
    Mie nu mi se pare o abordare pravoslavnica aratarea fricii.
    Sa va dau un exemplu: 100 de oameni refuza actele biometrice si sunt pe cale sa moara de foame. Iar un om accepta actul biometric si imparte mancarea si apa cu cei 100 (pe ascuns, nu stiu cum). E posibil? Este.
    Cred ca problematica zgardei pusa omului porneste de la o premisa falsa. Si anume cum ca omul poate trai si fara dragoste. Caci dragul de Pavel spune ca pot sa-mi dau si trupul sa fie ars dar daca dragoste nu am nimic nu sunt.
    Deci, eu cred ca, halucinatia provocata de semnul fiarei lasa in spate adevarata taina a lumii si anume DRAGOSTEA. Adica, pe scurt, pot refuza actul biometric dar daca dragoste nu am nimic nu sunt.
    Eu asta cred.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt de acord cu ceea ce spuneti. Am doua precizari de facut:
    1. cred ca dragostea valabila, din toate punctele de vedere, trebuie sa fie una in Adevar, adica in Hristos.
    2. orice atentat la libertatea omului ar trebui sa ne alerteze. De ce sa fiu tratat ca un potential infractor daca nu am facut nici o infractiune?
    Pe de alta parte, daca toti vor fi dezinteresati de problema asta, din varii motive, trebuie sa intelegem ca, involuntar, facem jocul Antihristului. Ei exact asta asteapta: pasivitate

    RăspundețiȘtergere
  3. 1. in Adevar, desigur
    2. despre libertate este mult de discutat. insa mie, crestin, mort prin Botez acestei lumi si inviat prin credinta in invierea lui Hristos nu mi se poate ataca libertatea caci in Biserica si accentuez, in Biserica, celrau nu are putere de actiune. deci si la nivel rational-scolastic se poate demonstra ca actul biometric nu poate interveni in Biserica acolo unde de fapt este TOATA libertatea.
    Problema noastra, cred eu, este una: traim cu picioarele in doua luntri, slujim si lui Mamona si lui Hristos (ma rog, credem ca asta se poate). Si de asta ne afecteaza semnul fiarei. Pentru ca asteptam vindecarea de acolo de unde nu ni s-a arata nimic adica de la refuzul semnului, a actului biometric.
    Nu putem epuiza subiectul aici dar eu cred ca se accelereaza intr-o directie prea pasionala si prin asta, periculoasa.
    Cat despre pasivitate nu pot sa spun decat cuvintele Serafimului din Sarov: sfinteste-te si mii se vor sfinti in jurul tau.
    Nu-mi pac convertirile/ convingerile la nivelul cuvintelor/ intereselor specifice "clasei" (vorbesc in sensul in care Biserica este perceputa qua clasa sociala).
    Preasfanta Maica a Domnului ne asteapta s-o chemam in ajutor. Cam asta, cred eu, face diferenta intre orice credinta si viata in Hristos: crestinii au o Maica Fecioara. De Dansa sa ne indragostim!
    Cu bine!

    RăspundețiȘtergere
  4. Cei care nu vor sa primeasca actele electronice cum se vor casatori?
    Oamenii cand se casatoresc isi schimba cartea de identitate, iar fara actul de la primarie nu esti primit in biserica pt. Taina Cununiei.....
    Deci cum se va proceda de la 01.01.2011 pt. cei care NU isi doresc sub nicio forma acte cu cip si totusi vor o familie crestina?

    RăspundețiȘtergere
  5. Sarut mana.
    Nu stiu sa va raspund la intrebare. Trebuie sa asteptam data de 1.01.2011 sa vedem in ce termeni va pune statul problema schimbarii cartilor de identitate.
    Probabil ca, la inceput, vor fi nevoiti sa gaseasca un substitut legal al cartii de identitate pentru cei care, din motive religioase, vor refuza cartile de identitate cu cip.

    RăspundețiȘtergere
  6. Va multumesc pt. raspuns.
    Eu nu cred ca ar fi o problema emiterea unei carti de identitate fara cip, deoarece chiar si acum circula 2 tipuri de acte de identitate: B.I. si C.I. si nu s-a incurcat nimeni in ele. Nu vad de ce nu s-ar elibera documente C.I. cu cip (pt. oamenii cool si trendy) si C.I. fara cip (pt. noi, restul).
    Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere
  7. un nou id de messenger AparamOrtodoxia .Si cu pretul vieti daca este nevoie

    RăspundețiȘtergere
  8. Propun sa actionam si noi concret fratilor!!!poate ati auzit ca s’a amanat introducerea de acte de identitate cu cip,dar incepe introducerea cardurilor de sanatate.in curand va veni si pecetea finala!!!e adevarat ca fiecare e responsabil pt mantuirea sufletului sau dar ar trebui ca niste crestini adevarati sa ne sprijinim unul pe altul si impreuna sa lucram la mantuirea noastra a tuturor.problema cu multi crestini de azi e ca sunt caldicei.trebuie ori sa fii cu Hristos pana la capat ori nu mai esti deloc!nu exista cale de mijloc trebuie sa ne pastram credinta ortodoxa pan la capat altfel… Sa stiti ca cea mai buna solutie in vremurile acestea este RUPEREA DE SISTEM!!!si nu atunci cand deja incepe introducerea pe scara larga a pecetii apocaliptice,ci CAT MAI CURAND!ALTFEL NU VOM SCAPA!Va fi greu dar nu imposibil!asadar eu propun:
    -fiecare din noi si familiile si duhovnicii nostri sa se gandeasca LA MODUL CEL MAI SERIOS daca accepta mucenicia
    -pe baza acestei decizii sa formam un grup care accepta sa se rupa complet de sistem si impreuna sa stabilim cum sa facem,sa ne lasam nr de telefon adresele de email,sa vorbim la telefon,sa facem un forum,iar cineva dintre noi sa faca o lista cu aceia din grup
    -sa plecam impreuna la manastirea Petru Voda sau la manastirea Optina,locuri unde nu se accepta deloc cipurile,si SA NU NE MAI INTOARCEM!!!E FOARTE SERIOS!!!greu dar necesar.Pt a realiza aceasta comunitate de crestini orttodocsi ar fi bine sa colaboram cu cei de pe celelalte bloguri ortodoxe antisistem si sa le zicem la toti aceasta initiativa,gen saccsiv,ortodoxia,bataiosu,etc…sunt multe…sa facem un forum doar al nostru unde sa discutam despre plecare.ca daca nu plecam din timp,nici nu vom mai pleca,ca nu vom mai avea cum…deci sa ne miscam!!!!daca ne rupem fiecare de sistem separat nu e bine…sa fim si noi ca primii crestini,prigoniti dar uniti!!!sa vindem tot ce avem sau sa dam de pomana,sa ne facem bagajele(haine,carti folositoare pt suflet,de rugaciuni,calendar,icoane,hrana neperisabila,apa cat putem duce,seminte,eventual unelte sa cultivam,cate un animalut dupa putinta…lista impreuna o vom stabili dar fara sa ne certam,si totul vom imparti intre noi…sa stabilim un loc de intalnire si o data de plecare convenabile pt toti,apoi sa luam bilete de tren sau sa mergem cu un autocar si…Doamne ajuta!!!sa lucram in echipa…unde s multi puterea creste si ,,unde sunt 2 sau3 adunat in numele Meu sunt si eu in mijlocul lor”.putem sta la manastire o vreme,iar atunci cand chiar nu se va mai putea trai acolo din cauza razboiului si a prigonirii,vom parasi manastirea,vom lua ce ne trebuie si vom pleca sa traim in munti sau in pesteri si paduri si ne va ocroti Dumnezeu.daca va fi voia Lui sa sfarsim muceniceste,vom marturisi si fie ce o fi.pana atunci vom trai crestineste,cu Spovedanie saptamanal si Impartasanie dupa putinta,cu mancare cu masura si somn putin,cu post si rugaciune si chiar cu Sfintele Slujbe chiar daca va trebui sa le tinem pe ascuns sub pamant!trebuie sa vorbim cu parintele Iustin Parvu sau cu staretul de la Optina neaparat si sa ne stergem urmele!sa renuntam la bani,la case,la masini,la scoala,la servicii,la contul bancar,la credit,platitiva datoriile,si sa ne rugam neincetat Domnului si Fecioarei Maria si ingerilor si sfintilor sa ne ajute!va rog spunetimi ce parere aveti despre aceasta initiativa si as vrea sa stiu cati ar fi de acord si daca e buna!nu silim pe nimeni!dati mai departe pe alte forumuri si siteuri propunerea si cine vrea sa ma contacteze o poate face la adresa de mail
    super_iunny98@yahoo.com.
    Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere