joi, 28 octombrie 2010

Părintele Savatie: Adresare către mitropolitul Vladimir privind vederile mele antiecumeniste, antiglobaliste și anticomuniste




Ieri am depus la sediul Mitropoliei Moldovei o adresare către Mitropolitul Vladimir în care am dezmințit acuzațiile aduse la adresa mea de către misionarul rus, protodiaconul Andrei Kuraev și mi-am mărturisit crezul de credință în față noilor tendințe ale vieții bisericești.

ÎN ATENȚIA ÎNALT PREASFINȚIEI SALE VLADIMIR,
MITROPOLITUL CHIȘINĂULUI ȘI AL MOLDOVEI

Înaltpreasfințite Părinte mitropolit Vladimir, Vă aduc la cunoștință că misionarul rus, protodiaconul Andrei Kuraev, zilele trecute m-a învinuit public de instigare la ură națională între popoarele ortodoxe și uneltire împotriva Sanctității Sale Patriarhului Kiril al Moscovei și a toată Rusia. Drept uneltire împotriva Patriarhului Moscovei diaconul moscovit percepe antiecumenismul meu afișat, iar prin ”instigare la ură națională între popoarele ortodoxe” sfinția sa are în vedere dragostea mea față de poporul meu.

Bazîndu-se, probabil, pe relația deosebită pe care o are cu Patriarhul Kiril al Moscovei, diaconul Kuraev a îndrăznit să-mi aducă aminte că am preoția de la Patriarhia Moscovei, fapt pe care eu l-am perceput ca pe un șantaj și amenințare.

Acuzația adusă de diaconul rus vine la puțină vreme după reproșul care a răsunat la adresa mea la Radio France International, cînd romanul meu ”Diavolul este politic corect” a fost prezentat ca unul ce ”abuzează de libertatea gîndirii pe care tocmai sistemul pe care îl critic mi-a dat-o”.

Cu această ocazie țin să amintesc că vederile mele antiecumeniste, antiglobaliste și anticomuniste (fenomene pe care le consider expresii ale aceluiași fond ideologic) sînt publice și constituie subiectul a zeci de articole și al unor cărți semnate de mine. Dintre cele cinsprezece cărți ale mele, scrise înainte de primirea monahismului și după, răspîndite în sute de mii de exemplare peste tot în lume unde au ajuns români, doar trei tratează cu precădere aceste teme: ”Cînd pietrele vorbesc – biserica față în față cu propria imagine” (Premiul Salonului internațional de carte de la Chișinău, 2007), romanul ”Audiență la un demon mut” și romanul ”Diavolul este politic corect”.

Faptul că articolele mele sînt preluate de site-urile și revistele neoprotestante și romano-catolice, iar cărțile mele se vînd și în librăriile deferitelor confesiuni religioase din România, arată că polemica pe care o port este pătrunsă de spiritul toleranței și nu aduce atingere demnității umane.

Suspiciunile diaconului rus cum că aș face parte din vreo grupare schismatică doresc să le spulber prin mărturisirea că niciodată, sub nici o formă, nu am comunicat cu cineva din vreo grupare sau biserică schismatică și nu am îndemnat pe nimeni să comunice sub nici o formă cu grupări sau biserici pe care Patriarhia Moscovei și bisericile cu care are comuniune le consideră schismatice.

Consider convingerile mele corecte și în deplin acord cu învățătura și tradiția Bisericii Ortodoxe Sobornicești și Apostolice și nu doresc să mă lepăd de ele. Condamn amestecul bisericii în politică și consider necesară reînnoirea anatemei asupra comunismului și masoneriei printr-un act sinodal. Atîta vreme cît biserica nu va interzice oficial colaborarea slujitorilor săi cu serviciile secrete ale statului, precum și prezența acestora în diferitele loji masonice, consider că acest subiect va constitui o temă de dezbatere publică.

Prin comportamentul său diaconul Andrei Kuraev creează un precedent inadmisil pe teritoriul canonic al Mitropoliei Moldovei reinstaurînd instituția comisarilor poporului care împușcă fără judecată, subminînd astfel autoritatea ierarhului locului și lovind în sinodalitatea Bisericii. Șantajul și intimidarea sînt practici condamnabile și trebuie înfruntate ori de cît ori este cazul, deoarece Biserica este un spațiu al dragostei și al libertății, pecetluite cu Sîngele scump al Domnului nostru Iisus Hristos.

Avînd în vedere caracterul provocator, cu posibile implicații politice ale cazului, rog să mijlociți înaintea Patriarhului Kiril pentru a-l determina pe protodiaconul Adrei Kuraev să-și ceară scuze public pentru acuzațiile aberante pe care mi le-a adus.

Al Înalt Presfinției Voastre smerit fiu duhovnicesc și rugător către Domnul,
ieromonahul Savatie Baștovoi de la mănăstirea Noul Neamț

26 octombrie, 2010

(Text preluat de pe blogul Părintelui Savatie Baştovoi)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu