(Text preluat de pe pagina de Facebook Educație Muzeală MȚR)
Casa în care avea să mă introducă străbunica mea era peste tot și
nicăieri, în același timp. Aveam să o pierd și să o regăsesc cu o
bucurie și un dor neostoit, de-a lungul anilor.
În povestirea mea,
la început a fost „mamaia Lenuța”. Femeie simplă, fără știință de carte,
avea un soi de înțelepciune practică, intuitivă, pe care mai târziu nu
am mai regăsit-o în viață, ci doar printre paginile terfeloagelor roase
de timp și carii. Robotea din zori până în noapte, cu o energie mirabilă
– scotea apa din fântână, se îngrijea de hrana gujeliilor din bătătură,
oficia ritualul domestic în jurul feluritelor oale cu mâncăruri
aburinde. Dar, mai cu seamă, veghea ca un înger neadormit, cu aripile
spuzite de mii de ochi, ațintiți asupra mea: să nu cad în fântână; să nu
mă muște fariseica Bijuca – mica potaie, cea blândă și moale la
înfățișare, dar cu colții oțeliți pe dinăuntru; să nu cad, neatent, pe
plita încinsă a bucătărioarei de vară. Când ostenea de la atâtea
treburi, mamaia Lenuța zicea: „Nu mai poci! Mă duc să mă hodinesc
oleacă!”
Ei, această femeie întru totul comună, înglodată până peste
cap în grijile zilelor, avea o singură bucurie: să iasă gătită pe
poarta casei și să pornească agale, alături de prietenele ei (Anica,
Floarea, Leana lui Mutu) pe drumul care se sfârșea drept în poarta
somptuoasă a bisericii. Duminică de Duminică. Se pregătea pentru această
bucurie îndelung anticipată încă de miercurea. Își alegea meticulos
broboada, bluza, fusta cu care avea să se înfățișeze în biserica
istorică din vatra satului – ctitorie a voievodului Neagoe Basarab –
dinaintea preotului Mălai, căruia îi înmâna lumânarea și pomelnicul, pe
care stăteam cuminți, înșirați toți din neamul ei, fiecare după numele
și firea lui. Toți eram acolo în fața altarului, „cu viii și cu morții
laolaltă”, vorba poetului. Despre casa Domnului din inima satului Brebu –
care se găsește la o aruncătură de băț de orășelul Câmpina – o să vă
povestesc în următorul episod narativ. Inima nu mă lasă, totuși, să pun
punct aici. Îmi dă ghes să mai scriu ceva.
Este Vinerea Mare. Mulți
creștini ajunează, astăzi fiind timpul în care „a fost spânzurat pe
lemn, Cel ce a spânzurat pământul pe ape”. Vinere Seacă - post negru.
Apropo de post: străbunica mea învățase de la mama ei că de la masă nu
trebuie să te ridici ghiftuit, cu burdihanul stând să se reverse, ci
înainte să-ți fi domolit foamea. Nu mică mi-a fost mirarea când am
regăsit acest sfat prețios în scrierile asceților care s-au exersat
îndelung, luptând împotriva poftelor și dorințelor aprige, alegând ca
arenă pustiul Egiptului, Siriei, Palestinei. Postul i-a folosit și
altfel: străbunica mea a trăit 89 de ani! (Ciprian Voicilă)
[17.04.2020]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu